Boreon kohdalla näköjään olisi toiminut hyvin strategia ostaa silloin kun Kari hymyilee (tuotto noin 65% vuodessa). Harmillisesti tämä indikaattori nyt poistuu ![]()
Juuri näin. Puhutaan kuitenkin 23 bisneksen kokonaisuudesta, joka kasvoi orgaanisesti 12% Q4:llä. Jossa tilauskirjat ovat nyt selvästi vahvemmat kuin vuosi takaperin. Ja selkeä käänne parempaan tapahtui jo 2025. Talouden näkymät tukevat myös yhtiötä. Vaikka railakasta noususuhdannetta ei vielä odotetakaan, niin asteittain paranevaa kuitenkin. Boreolla oli vaikea 2024 ja yhtiö on käynyt läpi kulukuurin. Yhtiö on uskoakseni tämän jäljiltä tulossa entistä vahvempana (tehokkaampana) takaisin. Velkaa on, mutta rahoitustilanne on kuitenkin aiempaa kohtuullisempi, kun ottaa huomioon, mihin suuntaan yhtiön liikevaihto, tulos ja markkina tällä hetkellä liikkuu.
Karin olemus ja viestintä näytti myös luottavaiselta haastiksessa.
Ihan hyvältä näyttää ja markkinassa näkyy olevan muitakin samanmielisiä, kun vilkaisee osaketta pörssin puolelta.
Redeyelta tuore raportti Boreossa jossa nostavat skenaarioidensa arvoja:
Palailin viime viikolla vanhempainvapailta takaisin sorvin ääreen ja tänään päästiin takaisin analyytikkohaastisten makuun Boreon myötä.
Kyllähän jo pelkästään moinen tulos ja sitä seurannut pomppu kurssissa antoivat syytä Ollille ja allekirjoittaneelle käydä keissiä läpi myös videolla!
Onko Boreon vahvaa tulosta seurannut yli 40%:n kurssinousu vasta alkusoittoa osakkeen moninkertaistumiselle vai onko sijoittajien syytä laittaa vielä toistaiseksi jäitä hattuun lisänäyttöjä tuloskasvun etenemisestä odotellessa. Analyytikko Olli Vilppo pohtii osakkeen arvostusta ja edellytyksiä kurssin moninkertaistumiselle.
Aiheet:
00:00 Aloitus
00:38 Odotuksia vahvempi tulos loppuvuonna
02:38 Tuloskehitys tulevina vuosina
06:43 Vipu toimii myös toiseen suuntaan
08:44 Yritysostoja joudutaan todennäköisesti odottamaan
11:22 Osakkeen arvostus houkuttelee kurssinoususta huolimatta
Tällaisella kurssitasollahan Protector tulee vaihtamaan tuon vaihtovelkakirjalainansa pääoman osakkeiksi ja sitä myöten velkaantuneisuus laskee sen 10milj€ ja samalla likviditeetti paranee. Toki se aiheuttaa omistajille diluutiota, mutta se nyt on lähinnä seurausta positiivisesta tapahtumaketjusta.
Tämä oli se vaihtovelkakirjalaina:
Tuo on totta. Tuo diluutio on ollut odotuksissa käytännössä selviö, jos on uskonut Boreon käänteeseen. Kuitenkin 4 vuotta aikaa vaihtaa laina osakkeiksi hintaan 19 euroa. Lisäsin viime vuonna osaketta tulevan diluution (osakemäärä lisääntyy n. 19%) verran ja hieman sen päälle, kun osake oli halpa ja käänteen merkkejä alkoi tulla.
Olen samaa mieltä, että omistajuuspohjan ja velkaisuuden parantuminen on positiivista. Eikä tuo silloin sovittu osakkeiden merkkaushinta siihen tilanteeseen ollut hassumpi diili. Lainan korko on myös kohtuullinen.
Mielenkiintoista taustaa osakkeen kaupankäynnin rakenteesta Q4-raportin jälkeen:
osakevaihto tänään (tähän mennessä): 10 747 kpl
edelliset päivät Q4 raporttiin saakka:
6522 kpl
5811 kpl
5059 kpl
4255 kpl
Yht: 32 398 kpl
Samaan aikaan Nordnetissä Boreon osakkeenomistajien lukumäärä ei ole käytännössä lisääntynyt ollenkaan:
27.1.2026 = 781 kpl
5.2.2026 = 775 kpl
16.2.2026 = 780 kpl
18.2.2026 = 783 kpl
Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä kuun vaihteen osakkeenomistajalistaus kun nähdään kuka nämä osakkeet on ostanut.
Ainakin tiedetään että nykyinen mutta pian väistyvä talousjohtaja ollut myyntilaidalla, 1573 + 1987 = 3560 osaketta yhteensä eli n. 70t€ kauppa.
Kyselin tekoälyltä, miten Boreo hyötyy datakeskusten rakentamisesta. Voisiko osittain selittää kovaa kurssinousua?
Boreo Oyj:n tytäryhtiöistä useat toimivat kriittisinä alihankkijoina ja komponenttitoimittajina datakeskusprojekteissa. Näiden yhtiöiden osaaminen painottuu erityisesti datakeskusten
sähkötekniseen infrastruktuuriin ja verkkoyhteyksiin.
Keskeisimmät alihankkijaroolissa toimivat tytäryhtiöt ovat:
-
**Signal Solutions Nordic Oy:**Erikoistunut RF-, mikroaalto-, EMC- ja kuitutekniikkaan. Yhtiö toimittaa datakeskuksille kriittisiä tiedonsiirron komponentteja ja testausratkaisuja, jotka varmistavat verkkoyhteyksien luotettavuuden.
-
**Yleiselektroniikka Oy:**Toimittaa elektroniikan ja sähkömekaniikan komponentteja, kuten teholähteitä ja liittimiä, joita käytetään palvelinympäristöissä ja automaatiojärjestelmissä.
-
Milcon Oy: Tarjoaa sähköteknisiä ratkaisuja vaativiin olosuhteisiin, mukaan lukien kaapelointisarjat ja liitinteknologia, joita tarvitaan datakeskusten fyysisessä infrastruktuurissa ja kokoonpanossa.
-
Machinery Oy: Voi toimia alihankkijana tarjoamalla varavoimaratkaisuja ja generaattoreita, jotka ovat välttämättömiä datakeskusten katkeamattoman virransyötön (UPS) varmistamiseksi.
-
Muottikolmio Oy: Osallistuu rakennusvaiheeseen toimittamalla erikoistuotteita betonirakentamiseen, joita käytetään datakeskusten kaltaisten massiivisten ja teknisesti vaativien kiinteistöjen rakenteissa.
Boreon kurssi raketoi – Talousjohtaja päätti myydä osakkeita 70 000 eurolla | Arvopaperi
Arvopaperi ei kokenut tarpeelliseksi tarkentaa, että Jesse Petäjä on siirtymässä pois Boreolta. “Uutisen” informaatioarvo on käytännössä negatiivinen, eli muutut hieman tyhmemmäksi, jos luet sen.
Kummallista uutisointia, mutta menkööt. All press is good press?
Edit. Petäjällä on siis 15 060 osaketta jäljellä 1573 osakkeen myynnin jälkeen. Pitäisin melko normaalina, että yhtiötä vaihtaessa kevennetään riskikeskittymää ja otetaan pitkään sidottuna ollutta pääomaa itselle käyttöön. Varsinkin, kun kurssi noussut reilusti. En pitäisi sen ihmeellisempänä @Kettu12
Eikö se ole jokatapauksessa jonkinverran negatiivinen? Vai miten yleensä. Myyvätkö lähtevät avainhenkilöt useasti osakkeensa, vaikka uskoisivat kurssin nousevan?
Tiedotteessa olikin kahden erillisen päivän kaupat ilmoitettu eli 1573 osaketta ja 1987 osaketta, yhteensä 3560 osaketta myyntiä. Näin ollen osakemäärä putosi 15060 → 11500 osakkeeseen - pari pykälää omistajalistalla alaspäin.
Kauppojen yhteisarvo tosiaan tuon n. 70k€
Onhan se kieltämättä negatiivista että yrityksen taloudesta käytännössä parhaiten tietävä katsoo tämän hetken hyväksi myyntipaikaksi. Toisaalta nyt on tuplasti parempi paikka keventää omistustaan kuin vuosi sitten, mikä tekee siitä houkuttelevampaa henkilökohtaisella tasolla varsinkin kun on itse siirtymässä sivuun. Likviditeetti on myös nyt parempi. Hän on myös hankkinut näitä osakkeita huomattavasti nykyistä hintaa korkeammalla, joten kylkeen tulee vielä mukavat verovähennykset.
Jännä nähdä jatkuuko myynnit tulevina päivinä.
Oma kommentti markkinaheiluntaan ja isoon kuvaan:
Varallisuuden rakentaminen osakemarkkinoilla on hyvin suoraviivaista. Kyse on kilpailukykyisten ja/tai voimakkaasti kasvavien yritysten osakkeiden kärsivällisestä halussapidosta, kun ne kasvattavat liikevaihtoaan ja kannattavuuttaan. Toisinaan markkinat laskevat näiden osakkeiden hintoja, mikä luo houkuttelevia ostomahdollisuuksia sijoittajille, jotka keskittyvät yrityksen pitkän aikavälin kehitykseen.
N.b: -Toimitusjohtaja Kari Nergin kaudella Boreo kasvoi +/- 50 miljoonan liikevaihdosta +/- 150 miljoonan liikevaihtoon. Elektroniikkakomponenttien jakelubisneksestä alkaneella matkalla yritys on kokenut täydellisen transformaation, ja kasvanut nykyiseen 23 yrityksen kokoon.
Tämähän ei mene ollenkaan näin. Osakkeilla pystyy kasvattamaan erittäin hyvin varallisuutta, vaikka yritys ei kasvaisi tippaakaan. Voimakkaasti kasvavia kilpailukykyisiä yrityksiä omistamalla voi vastaavasti menettää varallisuutta jos ostohinta on liian kallis.
Mitä kurssiin on hinnoiteltu on kaikista oleellisin muuttuja omistit mitä tahansa
Pieni kommentti Boreon tuloksesta:
-
Iloinen yllätys tulos – antaa selvästi enemmän liikkumavaraa kuin moni odotti.
-
Hyvää operatiivista tekemistä vaikeassa markkinassa.
-
Kassavirran ja tulostason perusteella syntyy realistinen mahdollisuus rahoituskustannusten pienentämiseen tulevina vuosina, mikä on merkittävä vipu omistaja-arvolle.
-
Markkinareaktio oli mielenkiintoinen – tuntui, että kurssi reagoi enemmän Inderesin näkemykseen kuin itse tulokseen.
Itse pyörähdin osakkeessa, mutta en jäänyt mukaan näillä tasoilla. Suurin syy ei liity operatiiviseen tekemiseen vaan omistusrakenteeseen. En pidä pääomistajan dynamiikasta tässä casessa.
Jos yhtiö oikeasti kääntyy vahvempaan lentoon, näen riskin että pääomistaja voisi PE-taustaisella tuella ostaa yhtiön pois pörssistä varsin maltillisella preemiolla. Kilpaileva korkeampi tarjous voisi teoriassa tulla, mutta käytännössä hallituksen suositus ja pääomistajan asema saattavat rajata pelitilaa.
Tässä rakenteessa:
-
laskuvaiheen riskit jakautuvat kaikille omistajille
-
nousuvaiheen kontrolliarvo voi kallistua pääomistajan suuntaan
Tämä ei tee yhtiöstä huonoa operatiivisesti – mutta sijoituksena riskiprofiili ei tällä hetkellä houkuttele minua pitkäksi aikaa mukaan.
Loppuvuodesta riehuneella Hannes-myrskyllä ja varsinkin sen ruotsalaisella serkulla Johanneksella taitaa olla suuri kertaluonteinen vaikutus Ruotsin puutavarakuljetusmarkkinaan(valitettavasti maksumuuri):
Tuo markkinahan on ollut aika vaisu viime vuosina (metsäteollisuuden alakulon myötä) ja Boreon yhtiöistä FloBy Nya Bilverkstad rakentelee noita puutavara-autoja ja sen ostama Lackmästarn sitten maalailee niitä.
Tällä nyt ei isoa vaikutusta Boreon koko konsernin suhteen ole, mutta mukava kun näitä erinäisiä pieniä positiivisia ajureita on siellä täällä.
Tervehdys foorumilaisille - Kari Nerg täällä kirjoittelee.
On ollut mukava nähdä viime aikoina keskustelun Boreon ympärillä vilkastuneen ja toivottavasti yhtiön tekeminen tarjoaa jatkossakin aihetta aktiiviselle keskustelulle. @Olli_Vilppo on tehnyt mielestäni hyvää työtä uutena Boreon analyytikkona, ja tuonut tasapainoisella tavalla sijoituscasen mahdollisuuksia ja riskejä esille. Kiitokset Ollille tästä!
Kun työpäiväni yhtiön johdossa ovat tulossa päätökseen, haluan tässä vaiheessa kiittää teitä foorumilaisia viime vuosien aktiivisuudesta ja kiinnostuksesta Boreota kohtaan. Keskustelun sävy on ollut mielestäni asiallinen ja foorumia on ollut mielenkiintoista seurata.
Tämä reissu on ollut henkilökohtaisesti kovin antoisa ja vauhtia sekä vaarallisia tilanteita on viimeisen 6-vuoden aikana piisannut. Koen jättäväni yhtiön hyvässä tilanteessa Tuomaksen ja tiimin hoteisiin, ja uskon että yhtiöllä on oikeinkin hyvät edellytykset parantaa juoksua lähivuosina.
Jos täällä vielä tulee maaliskuun nimiin kysymyksiä, joihin toivotte kommentointia, niin vastailen nykyroolissa mielelläni niihin. Jään sen jälkeen mielenkiinnolla seuraamaan yhtiön kehitystä ja myös keskustelua täällä foorumilla.
Hyvää kevättalven jatkoa kaikille!
/Kari
Kari, kiitos työstäsi Boreossa. Esiintymisiäsi ja haastatteluitasi on ollut ilo seurata. Viestit asiat perinpohjaisesti ja läpinäkyvästi, ja tekemisestäsi paistaa ammattilaisuus. Se on varmasti ollut yksi iso syy, että on itsekin jaksanut omistaa yhtiötä viimeisen parin vaikeamman vuoden yli, eikä ole heittänyt “kirvestä kaivoon”. Hyvää vuoden jatkoa myös sinulle ja myös uusiin puuhiin, mihin suuntaatkaan.
Lämmin kiitos @lazyway palautteesta ja toivotuksista tulevaisuuteen
‘Yhdet puheet’ on ollut periaatteeni viestinnässä kaikille yhtiön sidosryhmille ja se toimii mielestäni oikein hyvin niin pörssiyhtiön viestinnässä kuin elämässä muutoinkin ;D