Petri on näin sunnuntai-iltana ahkeroinut Boreon yhtiörapsan valmiiksi.
Osakkeen riskitaso on lyhyellä tähtäimellä selvästi koholla, minkä taustalla on korkea velkaantuneisuus sekä vaisu tulosnäkymä heikon toimintaympäristön seurauksena. Kolikon kääntöpuolella taas on ennen pitkään piristyvä kysyntänäkymä ja sitä kautta korkeampi tulostaso, mihin suhteutettuna osake on varsin maltillisesti hinnoiteltu. Uskomme yhtiön selviävän kuivin jaloin kohonneen riskitason jaksosta, minkä ansiosta tukeudumme näkemyksessä pidemmän tähtäimen korkeaan tuottopotentiaaliin. Siten nostamme suosituksemme lisää-tasolle (aik. vähennä), mutta ennustemuutoksia ja tuottovaateen nousua heijastellen laskemme tavoitehintamme 11,5 euroon (aik. 15,0 euroa).
Rapsasta lainattua:
Olemme kohottaneet kassavirtamallimme tuottovaatimusta rahoitusasemaan liittyvien riskien seurauksena. Kohonneesta tuottovaateesta huolimatta kassavirtamallimme on 11,6 euroa/osake, joten myös kassavirtamallimme viitoittaa osakkeen olevan maltillisesti hinnoiteltu. Mallimme keskipitkän ja pitkän aikavälin ennusteet odottavat noin talouskasvun mukaista liikevaihdon kasvua ja kannattavuusennusteet odottavan parannusta suhteessa lähihistorian toteumaan (ed. 12kk oper. Ebit-% 5,2 % vs. 2028-2033e 6,0 %)
On myös tärkeää kiinnittää huomiota näiden korkeasti vivutettujen yhtiöiden velanmaksuun se , että on paljon velkaa ja myös korkomenoja pitänee noita velkoja myös lyhennellä.
Boreon tapauksessa tänävuonna maksuun menee n 7,9 mlj euron lyhennykset ja vuokravastuut joiden lisäksi tulee n 4 milj euron korkokulut.
lienee selvää ettei yhtiö selviä noista pelkällä kassavirralla vaan jonkun sortin lainajärjestely lienee tulossa…
Tulossa olevan osarin/tilinpäätöksen jälkeen ollaan taas hieman viisaampia.
Tässä on Peten etkoilukommentit, kun Boreo julkaisee Q4-tuloksensa torstaina.
Arvioimme heikon kysynnän painaneen liikevaihdon selvään laskuun ja tätä heijastellen myös tuloksen laskeneen vertailukaudesta selkeästi Q4:llä. Tiukan rahoitusaseman vuoksi emme odota yhtiön maksavan osinkoa tilikaudelta 2024. Yhtiö ei ohjeistuskäytäntönsä mukaisesti ole tavannut antaa ohjeistusta, emmekä odota sellaista nytkään.
Lv 24 milj, liikevoitto (oik) n 1 milj
Mielenkiinto paljonko kassa ja onko velkajärjestelyjä mm tuon Hybridin maksun suhteen.
mielestäni yhtiön pitäisi kyllä antaa jotain ohjeistusta tulevalle neljännekselle ja rahoitusasemansa suhteen
Q4/2024 tulee jäämään Boreon sijoittajille muistiin kun käännyttiin taas kohti parempaa, erittäin tärkeä käänne:
Loka-joulukuu 2024
Liikevaihto kasvoi 6 % 39,2 milj. euroon (2023: 37,1).
Operatiivinen liikevoitto 2,1 milj. euroa oli vertailukauden tasolla (2023: 2,1) ja oli 5,3 % liikevaihdosta (2023: 5,6 %).
Liikevoitto nousi 1,7 milj. euroon (2023: 1,2).
Katsauskauden tulos parani 0,9 milj. euroon (2023: 0,3 milj. euroa).
Liiketoiminnan nettorahavirta kasvoi selvästi ja oli 7,1 milj. euroa (2023: 2,1 milj. euroa), johon vaikutti positiivisesti onnistunut käyttöpääoman vähentäminen.
Operatiivinen osakekohtainen tulos oli 0,25 euroa (2023: 0,25).
Tässä taulukkomuodossa luvut - ennustevirhe on hehtaariltaan aivan liian suuri ja suorastaan nolo, mutta onneksi ennustevirheiden suunta vaihtui edellisistä kaikkien osapuolien kannalta mukavammaksi
Joskus kommentoit @Justus_Lipsius vähän liian vaalenpunaisten lasien läpi Boreota, mutta nyt olet oikeassa. Suunta kääntyy ja näin vivutetulla rakenteella kun se kääntyy, niin tuloskehityksen pitäisi valua ihan alimmalle riville vauhdilla. Toivotaan että jo kommentoidun tulevan vaisun Q1:n jälkeen päästään kiinni kannattavaan kasvuun. Rahoitustilannekin näyttää näillä numeroilla huomattavasti paremmalta. Vahva kassavirta viimeisellä kvartaalilla!
Hyvää tuossa on ennenkaikkea Lv kasvu , etenkin elektroniikka tuntuu olevan nyt se veturi.
Mutta toisaalta velkojen maksua lykättiin v 2027 asti jopa sen 2,5 milj euron lyhennyksen maksua olisi luullut, että tuohon olisi rahkeet riittäneet.
Lisäksi tuo käyttöpääoman 5,7 milj eli tässä tapauksesa varastojen purkaminen ja myyminen kasvattivat kassaa ja nettorahavirtaa koska tuo tie on kuljettu loppuun.
Pääomistajille kuuluva oma päoma taas kasvoi 2 mil eurolla ollen jo yli 43 milj.
Yhtiö näyttää nyt vahvasti keskittyvän rahoitusasemansa vahvistamiseen mymällä varastoja ja muutenkin tehostamalla toimintaa ennen v 2027 jolloin maksuun tulee isoja lyhennyksiä ja lainojen uudelleen järjestelyjä.
Vielä ei ole syytä taputuksiin mutta jos q1 ei mene kovin persiilleen niin ehkäpä selviää kurssinousulle ei silti ole perusteita
Onpa huojentavaa kuulla, että jos q1 ei mene kovin persiilleen niin meidän Boreomme ei välttämättä menekään konkurssiin. Tunnut kuitenkin viestihistoriasi perusteella suhtautuvan hyvin objektiivisesti firmaan jakaen tasaisesti niin risuja kuin ruusujakin, joten ainakin minä luotan järkähtämättä näkemykseesi siitä, että nyt nähty kurssireaktio on väärin noustu tulokseen. Toivottavasti me objektiiviset tarkkailijat saisimme jossain vaiheessa niitä oikeita syitä kurssin nousemiselle.
Konkurssiuhkaan en ole uskonut , koska pääömistajalla liian paljon pelissä ehkäpä osakeanti mutta sekin tuntuu hankalalta juuri tuon keskitetyn omistuksen kautta.
Se miksi alkujaan aloin hieman seuraamaan yhtiötä oli tämä hieno termi Sarjayhdistelijä ajattelin, että onhan hieno konsepti ostetaan halvalla yrityksiä ja niiden tuloksella sitten maksellaan ostohinta pois.
No nyt ollaan huomattu ettei se oikein toimi velka on vaan tasaisesti noussut
Oma veikkaukseni on ettei uusia yritysostoja tulla näkemään tänä vuonna ainakaan tai sitten ovat luokkaa alle milj tms.
Näyttää vahvasti siltä, että yhtiö panostaa velkojen maksuun v 2027 se on toinen asia onnistuuko se vai joudutaanko taas siirtelemään eräpäiviä.
Se on totta että Boreo priorisoi nyt taseasemaansa ja rahoitustilannettansa, mutta eihän nyt ole tarkoituskaan yritystä jatkossakaan velattomana ajaa eli kyllähän puhutaan paremminkin uudelleenrahoittamisesta mahdollisimman hyvillä ehdoilla (eli juurikin eräpäivän siirtoa kuten muutkin yritykset). Se edellyttää tuloskunnon nostoa ja varmaan jonkinlaista velkatason laskua.
velkavipu on ihan ok jos hartiat on tarpeeksi leveät, mutta ilmeisesti johtokaan ei ole tulevasta tuloskunnosta varma koska jopa tuo 2,5 milj lyhennykset siirrettiin., sentään vanhan hybridin velka 4 milj maksettiin pois toki se nosti myös pääomistajalle olevaa velkaa
velasta pitää aina myös maksaa korkoa.
Boreon mahdollisuuksiin saada uudelleenrahoitusta ns hyvillä ehdoilla siihen suhtaudun skeptisesti vrt vaikka tuon Hybridin uusiminen ja korkotason nousu
seuraavassa osarissa kiinnitän mm huomiota ainakin tuon käyttöpääoman suhteen , että vieläkö hyllyissä riittää tavaraa vai onko se tie kuljettu loppuun
Petri on tehnyt mukavan yllätyksen tarjonneesta Boreosta yhtiöraportin.
Boreon Q4-luvut ylittivät kirkkaasti ennusteemme, kun korkea liikevaihtokertymä valui noin odotuksien mukaisella kannattavuudella tulokseen. Arviomme mukaan Q4-luvut heijastelivat tietyltä osin ajoituksellisia tekijöitä, vaikkakin yleisesti tilauskirjat ovat kohonneet suhteessa aiempaan. Olemme tehneet positiivisia ennustemuutoksia lähivuosille, minkä lisäksi hyvä Q4-kassavirta vahvisti odotuksiamme siitä, että yhtiö purjehtii tiukasta rahoitustilanteesta läpi kuivin jaloin. Näitä heijastellen nostamme tavoitehintamme 12,5 euroon (aik. 11,50 euroa), mutta 12 kuukauden tähtäimellä neutraalia arvostuskuvaa mukaillen laskemme suosituksemme vähennä-tasolle (aik. lisää). Boreon toimitusjohtajan Q4-haastattelu on katsottavissa tästä linkistä.
Rapsasta lainattua:
Rahavirta rullasi nyt oikeaan suuntaan
Vuoden 2024 liiketoiminnan rahavirta ylsi 12 MEUR:oon ja siten orgaaniset investoinnit huomioiva vapaa rahavirta (sis. vuokrien maksut ja hybridin vaikutuksen) asettui 5,4 MEUR:oon. Vapaa rahavirta sai tukea yhtiön onnistuneista ponnistelusta käyttöpääoman vapauttamiseksi. Tätä taustaa vasten yhtiön nettovelka oli 30 MEUR:ssa (ilman 24 MEUR:n hybridejä) ja vastasi 2,8x edellisen 12kk:n käyttökatetta. Lyhyellä tähtäimellä yhtiö arvioi, että sen käyttöpääoma tulee sitomaa muutaman MEUR:n varoja, minkä lisäksi alkuvuoteen ajoittuu vanhan hybridin lyhennys yhdessä muiden velkojen lyhennyksen kanssa. Tämän yhtiön likviditeettitilanne kuitenkin mahdollistaa ja siten rahoitusaseman osalta Q4 oli jokseenkin huojentava.
Liikevaihdon lasku: Kokonaismyynti laski 17 % vuonna 2024, pääasiassa rakentamiseen liittyvien liiketoimintojen ja teollisuusalttiuden haasteiden vuoksi.
Operatiivinen EBIT: Saavutettiin 6,8 miljoonaa euroa, mikä vastaa 5,1 % myynnistä.
Bruttokatemarginaalin paraneminen: Nousi 28 %:sta 30 %:iin vuonna 2024.
Operatiivinen kassavirta: Yli 20 miljoonaa euroa kahden viime vuoden aikana, josta 7 miljoonaa euroa Q4 2024.
Velkaantumisaste: Vuoden 2024 lopussa 2,8x nettovelka suhteessa operatiiviseen EBITiin.
Teknisen kaupan tulos: Myynti laski 11 % Q4 2024, EBIT-marginaali 4,5 %.
Likviditeetti: 24,5 miljoonaa euroa vuoden 2024 lopussa, sisältäen 9,7 miljoonaa euroa käteistä.
Tilauskanta: Korkeampi taso vuoteen 2025 siirryttäessä edelliseen vuoteen verrattuna.
Positiiviset kohdat
Onnistuttiin turvaamaan ja puolustamaan kannattavuutta hinnoittelutoimilla ja kiinteiden kustannusten alentamisella, saavuttaen operatiivisen EBITin 6,8 miljoonaa euroa, mikä on 5,1 % suhteessa myyntiin.
Yhtiö tuotti vahvan operatiivisen kassavirran, yli 20 miljoonaa euroa kahden viime vuoden aikana, josta 7 miljoonaa euroa vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä.
Elektroniikkaliiketoiminta-alueen kannattavuus parani, ja SSN:n ja Milkenin vahva suorituskyky edesauttoi 31 %:n myynnin kasvua Q4:llä edelliseen vuoteen verrattuna.
Boreo Oyj hallitsi onnistuneesti käyttöpääomaa, laskien sen 25 miljoonaan euroon vuoden 2024 loppuun mennessä, mikä tuki vahvoja operatiivisia kassavirtoja.
Yhtiö jatkoi luottolimiittejään yhdellä vuodella ja lykkäsi lainanlyhennyksiä, säilyttäen likviditeetin 24,5 miljoonassa eurossa vuoden 2024 lopussa.
Negatiiviset kohdat
Boreo Oyj:n myynti laski 17 % koko vuoden 2024 aikana, pääasiassa rakentamiseen liittyvien liiketoimintojen ja teollisuusalttiuden haasteiden vuoksi.
Yhtiön taloudellinen asema ei ole toivotulla tasolla, sillä velkaantuminen on korkea, 2,8 kertaa nettovelka suhteessa operatiiviseen EBITiin.
Teknisen kaupan liiketoiminta-alue kohtasi haastavan toimintaympäristön, myynnin laskiessa 11 % Q4:llä edelliseen vuoteen verrattuna.
Putzmeisterin liiketoiminta Suomessa kärsi edelleen vaikeasta markkinasta, ja kysyntänäkymät ovat epävarmoja tulevaisuudessa.
Parannuksista huolimatta sijoitetun pääoman tuotto pysyy alhaisena 8 %:ssa, ja velkaantuminen on toivottua korkeampi, mikä viittaa taloudellisiin haasteisiin.
Q & A kohokohdat
K: Voitteko antaa jonkinlaisen arvion kustannussäästötoimien ja lisämenojen nettovaikutuksesta, kun ajatellaan vuotta 2025 verrattuna vuoden 2024 loppuun? V: Kari Nerg, toimitusjohtaja: Olemme tehneet joitakin rekrytointeja ja investointeja, erityisesti Delphin Technologiesiin ja koneiden apuvoimaliiketoimintaan. Vuoteen 2025 siirryttäessä odotamme kiinteiden kustannusten kasvua inflaation ja parantuneen suorituskyvyn varausten vuoksi. Jos markkinaolosuhteet eivät kuitenkaan tue meitä odotetusti, meillä on joustavuus mukauttaa kustannuksia alaspäin.
K: Ennakoitteko SSN:n merkittävästi paremman kehityksen jatkuvan tänä vuonna? Miltä heidän tilauskantansa näyttää? V: Kari Nerg, toimitusjohtaja: SSN:n näkymät ovat positiiviset, erityisesti Puolassa ja Suomessa, vaikka Yhdysvalloissa ja Ruotsissa tilanne on haastavampi. Odotamme SSN:n toimivan vuosien 2022 ja 2021 tasolla, ja suorituskyvyn paranevan vähitellen vuoden mittaan.
K: Millaisen käyttöpääoman kertymän odotatte lähitulevaisuudessa? V: Kari Nerg, toimitusjohtaja: Ennakoimme muutaman miljoonan euron vaihteluita käyttöpääomassa, riippuen myyntitoiminnasta ja suurempien toimitusten ajoituksesta. Pyrimme pitämään käyttöpääoman tiukassa hallinnassa, ja jonkin verran kertymää odotetaan vuoden alussa.
K: Voitteko antaa päivityksen Putzmeister-toimitusten ajoituksesta Ruotsissa? V: Kari Nerg, toimitusjohtaja: Odotamme ensimmäisten toimitusten tapahtuvan Q1:n aikana, ja merkittäviä eriä on ajoitettu Q2:lle ja Q3:lle. Toimitusketjun haasteet, erityisesti alustojen osalta, voivat kuitenkin vaikuttaa ajoitukseen.
K: Miten velan takaisinmaksuaikataulujen muutokset vaikuttivat velkaehtoihinne? V: Jesse Petaja, talousjohtaja: Muutokset eivät vaikuttaneet nykyisiin velkaehtoihimme, eikä niillä ole olennaisia vaikutuksia kustannuksiin. Mahdolliset niihin liittyvät kustannukset ovat kertaluonteisia vaikutuksia.
Mukava hinta saatiin tuosta kiinteistö kun sehän oli tosiaan taseessa 400k€ arvolla. Lisää liikkumatilaa taseeseen kaupan myötä. Karilla taas hymyilyttää vähän enemmän. Tokihan tässä sitten tuli vastaavasti vuokrasopimusvelkaa lisää.