Det er jo også sådan, men 9 på hinanden følgende ‘reducer’-anbefalinger har jeg ikke rigtig forstået.
Sådan ville det være, hvis kursstigningen skyldtes én handel, men her er der tale om hele Europas oprustning til en potentiel konflikt, opfyldelsen af NATOs 5% krav og et unikt godt produkt sammenlignet med konkurrenterne. Som det også er nævnt her, at man ser skoven for bare træer, - markedssituationen som helhed.
Da fejlen er erkendt, mener jeg, at dette emne er afsluttet, og målkursen vil sandsynligvis stige tættere på andre analytikeres niveau i den næste analyse.
Vi tolker dette således, at telefonlinjerne synger mellem Oulu og Sotkamo, og at vi stadig i denne uge får mulighed for at læse en analyse vedrørende gårsdagens meddelelse.
I dag var Optomeds resultat offentliggørelse, det er det, vi primært arbejder med nu. Der er også meget andet at følge op på og lave.
I går var jeg selvfølgelig i kontakt med Bittiums ledelse ret hurtigt efter meddelelsen, vi diskuterede sagen og meget andet i længere tid, og resultatet af disse samtaler var den kommentar, der blev offentliggjort i morges.
På Aspocomps kapitalmarkedsdag blev administrerende direktør spurgt, om Bittium er en kunde hos Aspocomp. Det åbenlyse svar var, at vi ikke kan svare på individuelle kundeforhold, men det blev dog nævnt, at takt
Hej,
Jeg vil antage, at disse virksomheder samarbejder. I Oulu er de praktisk talt naboer, og jeg har ret ofte besøgt begge.
Aspocomps største kunder er dog ikke Bittium, og selvom det helt sikkert er voksende, ville det ikke være nødvendigt at udvide fabrikken på grund af Bittium. Hvis vi ser på Aspocomps Q1-Q3’25-tal, var det absolut største og hurtigst voksende segment halvlederindustrien (14,0 MEUR og +253 %). Sikkerheds-, forsvars- og luftfartskundesegmentet (6,6 MEUR og +32 %) følger derefter, og vækstudsigterne er meget gode. Selvfølgelig har alle segmenter flere kunder, og printpladen er dog en lille del af det samlede produkt.
Bittiums vækst er selvfølgelig også en god ting for Aspocomp, men fabrikkens udvidelse er nok primært tænkt at skulle fyldes med andre virksomheders produkter.
Tak Juha Kinnunen for det klare og hurtige svar vedrørende “samarbejdet” mellem Bittium og Aspocomp.
Spottet fra KL’s diskussion, man kan sikkert finde mere information fra Blommans terminal.
Bittium præsenterer sig selv på Cantors ‘European Digital Defence Conference’ den 13.11.2025
Cantor Fitzgerald har påbegyndt dækning af selskabet (Finn Kemper) med en ‘Overweight’-anbefaling og et kursmål på 21,20 euro. En solid pakke på 90 sider. Gennemsnittet af kursmålene (4 stk.) er 19,05 euro, tre køb/tilføj-anbefalinger og 1 reducer/sælg-anbefaling (Inderes)
![Screenshot_2025-11-07-23-54-53-43_254de13a4bc875
KL har igen gravet dybt, nu med Tysklands L-DBO + R&S. Fortsættelse / yderligere information til tidligere problemer.
Man må heppe på at få det ordnet, hvis man skal tro avisoplysningerne. Tale med 3 sekunders forsinkelse, og op til 20 minutter (???) digital ‘awareness report’. Leopard-installation 200 timer…
Godt for Bittiums handel, hvis der er sådan noget, og det spredes som offentlig information
Software problems are even more serious: Radio communications are experiencing a delay of around three seconds – a potentially life-threatening error in combat. The exchange of digital situational awareness reports can also take up to 20 minutes. Wagener’s conclusion: “The unit-wide conversion has failed.”
The so-called Digitization of Land-Based Operations (D-LBO) is central to secure communication within the NATO alliance. However, the installation and commissioning of the new systems are stalled. According to Green Party defense policy expert Niklas Wagener, the work on a single Leopard 2 tank alone takes up to 200 hours.
Fantastisk, Bittium er med i NYC. Nåede direktøren dog ikke frem?
God november helligdag.
På denne regnvejrsdag fik jeg læst dette forum. Jeg bemærkede dit indlæg, som du skrev for knap et par uger siden. Det er godt, at fejl erkendes og analyseres. Det er ikke nødvendigvis særlig almindeligt i den moderne verden. For mig er det mindst lige så vigtigt, at man holder, hvad man lover. Samtidig er jeg bevidst om dine travle tider under Q3-rapporterne. Derfor tænkte jeg, at jeg ville spørge, hvad status er for denne analyse. Nu hvor dette selskab har fået hundredvis af nye investorer alene på Nordnet, er jeg sikker på, at mange investorer er meget interesserede i analysen af det, du lovede.
Halløj,
Analysen er som sådan lavet og til en vis grad også struktureret, nu skal den bare kommunikeres. Jeg er i Helsinki i starten af ugen, og hvis tidsplanen overhovedet tillader det, så optager vi de tanker på video. På den måde kunne man gennemgå tingene mere bredt, selvom det også kunne opsummeres her i en skriftlig form og til et par specifikke punkter. Hvis vi ikke når det med professionelle i starten af ugen, må jeg selv rode noget sammen i slutningen af ugen.
Men lad dette være en teaser for videoen ![]()
Hej! Er den analyse virkelig aktuel lige nu? Hvis jeg har forstået virksomhedens kommunikation i form af pressemeddelelser korrekt, så kan der inden for en uge eller to komme flere handelsmeddelelser, som nemt kan påvirke udsigterne for både 2025 og fremtiden.
Er der så ikke en risiko for, at du skyder dig selv i foden (igen)… ![]()
For mig er nye synspunkter/analyser altid velkomne som en udfordring til mit eget synspunkt, men ærligt talt forstår jeg slet ikke timingen af analysen nu. Jeg ville hellere læse en omfattende analyse efter de kommende meddelelser (Finland/Sverige, Spanien, Østrig?, andet?).
Hej,
du har måske misforstået denne “analyse”. Formålet er blot at gennemgå, hvad der gik galt, når året 2025 er rullet ud med en ‘reducer’-anbefaling. Ikke noget mere mærkeligt end det, selvom jeg selvfølgelig forsøger at åbne op for baggrunden, hvilket kan være interessant for mange. Efter en stigning på 200 % er det ret ligegyldigt, hvad der sker resten af året, så er det gået galt.
Der er selvfølgelig også en bredere opdatering, der skal laves snart, men det er en lang proces og slet ikke sammenlignelig med dette. I den henseende ville det være rigtig rart, hvis vi kunne få konkrete oplysninger med meddelelserne. Men jeg ved på den anden side ikke, hvornår der ville komme en roligere periode hos Bittium, og analyser laves altid med de oplysninger, der er tilgængelige på det tidspunkt. Bagefter ved alle alt bedre, men sådan er det ![]()
Okay, tak for præciseringen
Præsident Stubbs delegation til statsbesøget omfatter justitsminister Leena Meri og udenrigshandels- og udviklingsminister Ville Tavio samt en erhvervsdelegation, der inkluderer Neste, Gasgrid, Fortum, P2X Solutions, ABB Finland, Solnet, Thermal Storage Finland, Hycamite, Aeromon, Nokia, Patria, Hiab, Insta, Bittium, Reaktor, KT-Shelter, Sensofusion, ICEYE, Marine Alutec og VTT.
Hej,
dette blev en rodet omgang, da struktureringen ikke blev lavet. Men her er der nu alligevel noget om sagen og ved siden af. Måske kan man finde en rød tråd midt i rodet ![]()
https://www.inderes.fi/videos/bittium-kurssinousua-seurattu-katsomosta
Kunne @Karoliina_Malmi invitere Juha og de andre analytikere, der følger Bittium, på besøg, hvor brugen af udstyret demonstreres? Det faldt mig ind, da jeg lyttede til videoen, da Juha Hulkko havde inviteret Juha og Mikael til at stifte bekendtskab med Elektrobits produkter i Tyskland. Hvis Bittiums konkurrencefordele ville blive tydeligere, som det var sket i Elektrobits tid ![]()
Godmorgen,
Jeg vidste, at kommunikationen i videoen ikke var særlig klar, men jeg havde ikke gættet, at det ville gå så galt. Et par præciseringer.
-
@Karoliina_Malmi har venligt inviteret mig til at beundre produkterne, til demoer, når det er muligt, og derudover er der information om forsvarsprodukter fra faktiske brugssituationer og også uden for PV. Ikke fordi PV taler vrøvl, men kommentarer fra internationale kontakter, f.eks. fra fælles øvelser, er efter min mening stadig mere værdifulde (sammenligningspunkter og objektivitet i denne henseende). Jeg taler selvfølgelig kun på egne vegne, men Karoliina har været yderst hjælpsom gennem årene.
-
Jeg forsøgte netop at kommunikere, at jeg har vidst, at Bittiums produkter er meget konkurrencedygtige. Dette er selvfølgelig et bredere spørgsmål end produktspecifikationerne, som jeg henviste til i min grundlæggende stil med en vis nedtoning, men dette har faktisk været kendt i årevis. Ændringer i markedsdynamikken og konkurrencesituationen, ikke i produkterne. Den meget finske tanke, at det bedste produkt vinder “automatisk”, er baseret på min erfaring forkert.
Man bør altid kunne uddybe sin forståelse, men efter min mening ville det næste skridt for at skabe merværdi være at få bedre indsigt i konkurrenternes situation - hvis man på samme måde kunne “sparke dæk” på R&S’s, Thales’ eller Indras opsætninger, ville det være yderst interessant. Det kan være lidt sværere, men hvis folkene hos Bittium har ideer til dette, er jeg yderst interesseret.
- Det var Jukka Harju, der tog os til Tyskland, ikke Juha Hulkko. Jeg håber dog, at navnene var korrekte i videoen, og at denne misforståelse kom fra andre sammenhænge. Jukka var længe administrerende direktør for Elektrobit og er stadig en af Bittiums største ejere (Ponato Oy). En rar mand, yderst resolut. Generelt har jeg efter min mening kommet godt ud af det med alle direktører gennem historien. Derudover har jeg efter min mening et godt professionelt forhold til HPJ Veikkolainen, som også har deltaget i diskussionerne her, men Hulkko har ikke været aktiv (i hvert fald ikke over for mig). Den tur var for mig en sjov kuriositet, som faldt mig ind, da jeg reflekterede over historien. Meget vigtigere er det langsigtede arbejde i baggrunden.
Delvist relateret til emnet:
Ville fællesskabet være interesseret i virksomhedernes historier set med analytikernes øjne? Vi har også en så lang historie, at der ville være interessante baggrundshistorier at finde - og med tiden kommer der også perspektiv på både vores egen og andres arbejde. Nogle gange føles det, som om folk tror, at vi bare stirrer på Excel og nørder med DCF, hvilket dog er ret langt fra virkeligheden. Mennesker udfører dette arbejde, med mennesker. Det kunne også være en sjov øvelse for mig selv, hvis jeg kunne tage mig tid til at tænke over det og udføre det, i stedet for at presse det ud i et travlt tidsvindue.
Tak Juha for optagelsen.
To eller tre ting var altså årsagen til, at du ikke har kunnet følge med siden begyndelsen af året.
- Store aktører får ikke deres egne radioer færdige hurtigt nok, og Bittium har den ekspertise, som disse store aktører ikke har (Indra, BAE systems)
- Fortrængning af Elbit fra de europæiske markeder (Spanien, Sverige m.fl.)
- Hastigheden af fornyelsen af taktiske radioer siden begyndelsen af dette år
Ja, disse ting har overrasket mig selv og helt sikkert også markedet. Tempoet er nu højt og vil sandsynligvis kun accelerere fremover. Det forventes, at aftaler vil blive afsluttet i et stigende tempo.
Et par spørgsmål.
Da du beklagede din fejl, skyldes det så processen i år indtil nu, eller det endelige resultat (eller begge dele)?
Jeg forstod det sådan, at du ønskede, at du havde begyndt at prissætte dette mere aggressivt i begyndelsen af året og dermed givet flere/købsanbefalinger og højere kursmål. Og jeg forstod også, at hvis det var sket, ville den nuværende anbefaling og kursmål stadig have været de samme dengang. Så du beklagede tilsyneladende mere rejsen end det endelige resultat?
Tilbage på hesten. Hvordan kommer man derhen? Hvis det endelige resultat ikke er ærgerligt, men snarere rejsen, så er det en interessant situation.
Skjult ‘hold’? Jeg forstod, at du på et tidspunkt ville have givet en ‘hold’-anbefaling for dette. Og som du også gjorde i en del af teksten i en analyse. Det er efter min mening et udviklingsområde at overveje, om ‘hold’-anbefalingen skal tages med i repertoiret (igen). For nogle gange er den bedste situation for en investor bare at holde og vente. Ligesom jeg selv gør lige nu med dette.