Alla kuva Defence & Security (D&S) -liiketoimintasegmentin tunnusluvuista.
Pyöriteltyänti lukuja Excelissä ja seurattuani Q2’26-webcastia tulin siihen päätelmään, että merkittävä osuus D&S-segmentin liikevaihdon kasvusta ja kannattavuuden noususta Q2’26:lla luultavasti selittyy merkittävistä tuotetoimituksista asejärjestelmiä toimittaville (weapon system providers) asiakkaille sekä osittain myös Indra-lisensiointisopimuksen sujuvasta täytääntöönpanosta, sillä Q2’26:lla D&S-segmentin poistot (= liikevoitto - käyttökate) kasvoivat noin -1,5 MEUR:oon, kun ne olivat Q1’26:lla vielä noin -0,8 MEUR (ks. Vuoden 2026 näkymät: “Liiketulokseen vaikuttavat vuonna 2026 saatavia lisenssituloja vastaavat poistot”).
Erilaisten asejärjestelmien toimittajat, uudehkona asiakassegmenttinä, saattaakin olla kenties mm. analyytikoiden aiempia oletuksia merkittävämpi asiakassegmentti Bittiumin kasvutarinassa jo nykyään, mutta oletettavasti myös tulevaisuudessa. Otaksun, että nämä erilaisten asejärjestelmien toimittajat eivät jää odottelemaan eri maiden puolustusvoimien “kansallisten kilpailutusten” valintoja, vaan ne haluavat ympätä Bittiumin edistyksellisten tuotteiden, kenties ainutlaatuiset, ominaisuudet suoraan osaksi omien asejärjestelmiensä ominaisuuksia jo nyt.
Alle olen lainannut Bittiumin puolivuosikatsauksesta (s. 9) yhden kuvauksen tarkoittamistani kenties ainutlaatuisista ominaisuuksista:
“MarshallAI:n kanssa Bittiumin taktisten radioiden kyvykkyyksiä kasvatettiin siten, että ne toimivat myös käyttäjiensä turvana tekoälyavusteisina elektronisen sodankäynnin sensorina. Ominaisuus tulee saataville Bittiumin asiakkaille ohjelmistopäivityksen avulla.”
Bittium Oyj puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2026
Tarkempi ominaisuuskuvaus tässä Bittiumin 9.6.26 lehdistötiedotteessa.
Vastaavia Bittiumin edistyksellisten tuotteiden ominaisuuskuvauksia löytyy mm. yhtiön muista lehdistötiedotteista.
https://www.bittium.com/fi/sijoittajat/porssi-ja-lehdistotiedotteet/2026/
Bittiumin toimitusjohtaja puhuu vuosien etumatkasta suhteessa kilpailijoihin. Itse tulkitsen hänen tarkoittavan etumatkalla T&K-etumatkaa tuotteiden ominaisuuksissa suhteessa kilpailjoiden tuotteiden ominaisuuksiin, tjsp.