Jeg har selv fortolket Indra-samarbejdet på denne måde nu; der er nok ikke noget (nyt) i dette her heller, men alligevel.
I de oprindelige meddelelser talte man om en værdi af Indra-aftalen på ca. 120 mio. €, og nu er formuleringen i den seneste kommunikation allerede “over 120 mio. €”. Dette bør man ikke bare affærdige med et skuldertræk. Inden for forsvarsindustrien indikerer en sådan ændring i ordvalget ofte, at de grundlæggende rammer er låst, men at man allerede ser sandsynlige tillægsordrer (videreudvikling, kundespecifikke versioner, produktionssupport osv.), selvom man endnu ikke kan eller vil give mere specifik guidance om dem.
Derudover er det værd at huske på, at dette ikke er nogen “hurtig case”. Jeg talte om sagen med en bekendt, som i sin tid var involveret i opstarten af mobiltelefonproduktionen hos Nokia. Hans budskab var ret klart: produktionen skaleres ikke op til fuld fart på få måneder, og ofte ikke engang på et år. Når man lægger forsvarssektorens certificeringer, NATO-krav og det spanske (samt latinamerikanske) bureaukrati oveni, er det helt realistisk, at en betydelig radioproduktion først er ordentligt i gang i løbet af 1–2 år.
Dette betyder dog ikke, at der ikke sker noget i mellemtiden. En typisk model er:
– licensering og teknologioverførsel
– piloter og forserier
– begrænsede leveringspartier
– først derefter volumener
Netop i de mellemliggende faser udfører Bittium fortsat fakturerbart arbejde: software, integrationer, kundespecifikke ændringer, support. Disse ses ikke nødvendigvis i overskrifterne, men vil med tiden kunne ses i form af euro.
Hvis Indra desuden bringer løsninger til Latinamerika, vil kravene og variationerne afvige fra Europa, hvilket typisk øger udviklingsarbejdet frem for at mindske det. Derfor ser jeg personligt “over 120 mio. €” ikke som et loft, men snarere som dette samarbejdes nuværende bundniveau.
Yhteenvetona:
Dette er ikke en hurtig raket eller en hype-case. Dette ligner mere et langsomt, faseopdelt industrielt samarbejde, hvor pengene kommer med en forsinkelse, men mere bæredygtigt. Markedet bliver ofte enten begejstret for tidligt eller mister for hurtigt tålmodigheden; virkeligheden ligger et sted midtimellem.