Presidentti käy tekemässä tupatarkastuksen perjantaina.
Briteissäkin asiat etenee lupsakkaasti.
Juha odottaa tälle vuotta nettotulosta 39,1 M. Tämän päiväisen nousun jälkeen MA noin 1 300 M. PE luku noin 33. Tällaisella kasvukulmalla ja puolustusalan megavedolla itse hyväksyn PE luvuksi hyvinkin 50. Ja tuo tuloshan koostuu isolta osin Indran lisenssimaksuista ja muista jo olemassa olevista tilauksista. Ruotsi, mysteerimaa, Britit, Saksa jne. sitten bonusmahdollisuuksina. Kruunamaton kuningas on huippuiskussa juuri oikeaan aikaan. Lisenssisopimukset avaamassa tiet suuriin pöytiin.
Tenbäggeristä video:
Aiheet:
00:00 Aloitus
00:15 Valtavia diilejä saatu ja tavoitehinnan nosto
07:52 Euroopan markkina
12:35 Medical
16:04 Security
17:48 Odotamme uusia merkittäviä asiakasvoittoja Defencestä
20:42 Suositus kääntyi lisää-puolelle
Yhtiön liikevaihto alle 100 milj ja markkina-arvo miljardiluokkaa mikä voisi edes mennä pieleen?
Ihan vain riski/tuotto näkökulmasta kyllä upside pitäisi olla merkittävästi suurempi, että kannattaisi enää mukaan lähteä. Nykyisellä hinnalla saa kaupan päälle kaikki riskit ja tuotto-odotus on todennäköisesti miinus merkkinen.
Mielestäni malliesimerkki laumakäyttäytymisestä monen markkinoilla toimivien osapuolten toimesta. Yhtiön kurssikehitys on hyvää niin nähdään kaikki mahdollisuutena.
FOMO syrjäyttää arvostuksen niin eletään narratiivien varassa, joita ruokitaan yhä näyttävimmällä Euroopan ja maailman mestaruus tarinoilla.
Ps. olen lukenut Bittiumista kaikki hienot analyysit kuinka tulos kymmenkertaistuu ja baana on avoin. Tämä on vain muistutus, että myös riskejä on mukana ja varsinkin kun positiiviinen uutiskierre saavuttaa kliimaksin.
Se oli sitten semmoinen päivä. Ei kauaa kestänyt matka tavoitteeseen.
Mielestäni tein mielenkiintoisen laajan raportin, ja sain siitä muutamat kehutkin. Silti tuntuu, että 95 % huomiosta keskittyi suositukseen ja suositushistoriaan. Noh, semmoista se on. Jospa lähipäivinä useampi ehtii lukea raportinkin.
Totean kuitenkin että raportista löytyy paljon muutakin
Toivottavasti auttaa ymmärtämään tilannetta kuten sen itse näen - ja sehän ei välttämättä ole oikea kuva, mutta kovasti hommia olen viimeisen kuukauden aikana tehnyt sen rakentamisessa. Kokonaiskuvan suhteen olen varsin luottavainen, mutta sekin voi muuttua ajan kuluessa. Ennusteiden suhteen kyllä jännittää jo tilinpäätöksen yhteydessä annettava 2026 ohjeistus, koska yhtiöllä on tietysti paljon minua parempi näkyvyys tilanteeseen. Ajoituksia ja aikatauluja on aina hankala arvioida, joten toivottavasti ei mene ennusteet siinä jo uusiksi.
Riskejä ei tullut tuossa videolla juuri käsiteltyä, raportissa on käsitelty tietysti niitäkin. Mutta korostetaan nyt vielä, että hurjat odotukset osakkeeseen on jo ladattu ja vaatimustaso niiden saavuttamiseen on korkea. Ei tarvitse monen asian mennä pieleen, että meidän aggressiivinen ennusteskenaario ei toteudu tai siirtyy pidemmälle aikavälille. Ja vaikka tämä ei liity fundamenttitutkimukseen sinänsä, niin kyllä minua tuo parabolinen kiihdytyskäyrä osakkeessa huolettaa, varsinkin kun sentimentti on samalla tulikuuma. Yleensä tämmöiset nousukäyrät osoittautuu jälkeenpäin kestämättömiksi momentumin jossain vaiheessa loppuessa, mutta näiden tulkinnan jätän käyrien tutkijoille. Muistakaahan joka tapauksessa, että hinnallakin on merkitystä, vaikka kuinka houkuttaisi hypätä mukaan tarinaan. Tätäkin voi saada vielä merkittävästi houkuttelevammalla riski/tuotto-suhteella, jos vaikka tulisi hiljaisempi jakso uutisrintamalla tai innostus defese-sektoriin muuten vain hieman laantuisi.
Mutta joo, lukekaahan tutkimusta ja tehkää omat johtopäätöksemme. Hurjan mielenkiintoinen tarina, missä riittää vauhtia ja sitä kautta todennäköisesti myös vaarallisia tilanteita. Vähempikin vauhti riittäisi itselle ja itse toivoisin, että nousu tapahtuisi selkeiden edistysaskeleiden kautta, mutta markkina tekee mitä markkina tekee. Jäädään seuraamaan.
Pakko hieman korjata.
Vuosi -25, LV 116 M ja tulos 20 M.
Vuosi -26 (Inderes arvio), LV 155 M ja tulos 39 M. PE-luku 34.
Ja Juhalle vielä kysymys.
Noin 5 vuotta sitten Revenion PE luku oli sadan kantturoissa ja lisää suositusta jaeltiin. Alle 100 M LVlla ja noin 20 M tuloksella. Oliko Revenion kasvunäkymät ja markkinoiden mometum noin paljon parempi kuin Bittiumilla nyt? Yritän vain hahmottaa osakkeen hinnoittelua. Sekä Revenion että Bittiumin.
Ja kiitos hyvästä ja laajasta raportista.
Olen sinänsä samaa mieltä kanssasi merkittävistä riskeistä, jota tähän innostukseen liittyy. Totean tässä kuitenkin, että liikevaihto on mielestäni väärä mittari arvottaa yhtiötä, joka teki juuri ison (pääasiassa) lisenssidiilin. Jos olen oikeassa, mistä ei tietenkään ole mitään varmuutta, Indra-diilistä tulee noin 120 MEUR liikevaihtoa ja tästä arviolta 80 % on vapaata rahavirtaa. Normaalisti tuollaisen rahavirran tekeminen vaatisi tietysti valtavasti suurempaa liikevaihtoa korkeillakin tuotekatteilla. Sitä kautta tuo EV/S ei välttämättä kerro koko totuutta, mutta onhan se kaikesta huolimatta erittäin korkea ja selkeä riski. Kyllä siinä kasvaa saa ja nopeasti.
Pahoittelen jos otsikko oli mielestäsi liian raflaava. Jos ei usko Bittiumin menestyvän vahvasti Euroopan taktisen viestinnän markkinoilla, niin ei kannata näillä tasoilla sijoittaa. Omaa näkemystäni olen raportissa perustellut, mutta takuita ei ole mistään.
En nyt suoralta muista noita lukuja, enkä pidä yhtiöiden vertailua sinänsä järkevänä. En ehkä ymmärrä kysymystä. Ainoa mitä tuohon osaan suorilla sanoa, että Revenio oli kuplassa silloin ja on myös mahdollista, että Bittium on kuplassa nyt tai sellainen on muodostumassa. En siis sano, että näin olisi nyt eikä suositus olisi lisää, jos tähän uskoisin - mutta on se mahdollista. Lopulta tämä riippuu siitä, miten Bittium onnistuu tulevina vuosina lunastamaan yhtiöön liittyviä erittäin kovia odotuksia (minun ja monien muiden), miten markkina yleensäkin kehittyy (kilpailutukset ja kilpailijoiden kehitys eivät ole yhtiön käsissä) ja miten markkinoiden hyväksymä arvostus kehittyy puolustussektorilla (vaikuttaa välillisesti). Jälkiviisastelu on aina helppoa, mutta ennustaminen on hankalaa.
Vaikkei tämä Bittium-ketjuun kuulu, niin alla Revenion käyrää viideltä vuodelta.
Kiitos ![]()
Kiitos vastauksesta. Tästä ei käänteitä tule puuttumaan pitkään aikaan.
Sotkin vielä tekoälyn tähän soppaan, koska sillä ei ollut suomalaisia laseja päässä. Ihan relevantteja pointteja kuitenkin mikä unohtuu tässä teknologia edellä hypetyksessä. Moni maa myös suosii oman maan valmistajia, joten pikku tuusareille voi jäädä vain rippeitä markkinoista.
Näitä asioita on tosiaan käsitelty raportissa. Se on ihan vapaasti luettavissa. Ja vuosi sitten olisin sanonut ihan samaa, joten ymmärrän kyllä.
Pienissä maissa et ilmeisesti näe ongelmaa, niin kerrotaan hieman isoja. UK:ssa Bittium on kimpassa BAE Systemsin kanssa. Se on markkina-arvoltaan isompi kuin kumpikaan mainituista ja periaatteessa paikallinen. Tuskin ketään siinä jännittää Bittiumin koko. Omasta mielestäni kombo ei häpeä millekään muulle, mutta eihän se voittoa takaa.
Espanjassa Indra “nöyrtyi” Bittiumille, jolle tämmöiset järjestelyt on myös mahdollisia. Ei jäänyt murusia, vaan saatiin iso osa katteesta. R&S olisi Saksassa varmasti toimittanut laatua, jos olisi pystynyt. Radmor ei ole esittänyt myöskään ihmeitä. L3Harrisilla ei ole ESSORia, mikä on merkittävä monessa kilpailutuksessa. Voi silti aiheuttaa isoja haasteita, koska US. Ei se silti ole ollut Euroopassa erityisen vahva. Elbit ei ole suosiossa.
Poliittisessa ulottuvuudessa Suomen nykyjohto on myös aktiivinen ja antaa tukea. Tämäkin ulottuvuus nykyään myös ymmärretään paremmin Bittiumilla. Vaikka me ollaan pieni maa, niin ollaan kuitenkin arvostettu Nato-maa (nykyään). Suomen Puolustusvoimilla on erinomainen maine maailmalla. Ei poliittisen voiman ero Ranskaan valtava ole, eli pitäisi ainakin kilpailemaan niillä teknologioilla. USA on sitten eri asia, mutta se kai ole kenenkään kirjoissa Bittiumille tulossa.
Nykytiedoilla arvioisin, että se on joko Thales tai Bittium, josta tulee markkinajohtaja Euroopassa tässä “nichessä”. Eihän sitä kukaan tiedä, mitä lopulta tapahtuu - voihan se olla että Thales paljastaa huomenna timanttisen tuotekokonaisuuden ja puhdistaa pöydän lähivuosina. Mutta nykytiedoilla Bittiumilla on mielestäni mahdollisuudet, hyvätkin sellaiset.