HIMERA-yhteistyössä en ehkä itse lähtisi ensimmäisenä laskemaan potentiaalia kaavalla “Ukrainan armeijan koko × radioiden määrä”. Ukraina voi toki olla valtava loppumarkkina, mutta kaupallinen ennustettavuus on ihan eri tasoa kuin esimerkiksi Espanjassa, UK:ssa tai Ruotsissa. Ensimmäinen kysymys on aina: kuka maksaa, millä aikataululla ja millä hankintamallilla?
Minusta HIMERA-kuvion isoin arvo Bittiumille voi alkuvaiheessa olla muualla kuin suorassa liikevaihdossa. HIMERA tuo mukaan aidossa sodassa testattua kokemusta: häirintä, droonit, elektroninen sodankäynti, käytettävyys ja skaalautuvuus etulinjan olosuhteissa. Sellaista dataa ei saa laboratoriosta.
Bittium taas tuo NATO-yhteensopivuuden, Suomen puolustusvoimien kanssa kehitetyn arkkitehtuurin, TAC WINin, Tough SDR:n ja tietoturvaratkaisut.
Eli itse näkisin tämän enemmän näin:
HIMERA = taistelukentän käytännön oppi
Bittium = NATO-yhteensopiva turvallinen viestintäarkkitehtuuri
Jos tästä joskus syntyy yhteinen ratkaisu, Ukraina ei välttämättä ole edes tärkein asiakas, vaan paras referenssi.
Tämä ei ole vielä “uusi Indra”. Mutta se sopii hyvin samaan isompaan kuvaan: Bittium rakentaa ympärilleen ekosysteemiä, ei enää vain yksittäistä radiotuoteperhettä.