Från Inderes analytikerkommentar plockat:
Det ingångna Basic Ordering Agreement (BOA) täcker Bittiums kommersiellt tillgängliga (COTS) IT-säkerhetslösningar. Dessa inkluderar de IT-säkra Bittium Tough Mobile-smarttelefonerna samt de kvantsäkra programvarulösningarna Bittium SafeMove och Bittium Secure Call. Enligt vår syn stöder NATO-godkännandet försäljningen, eftersom det tar bort potentiella försäljningshinder och erbjuder ett gemensamt ramverk för upphandling. Enligt vår bedömning är NATO-godkännande inte lätt att få, och vi ser det som en viss garanti för kvalitet. Samtidigt betonar vi att många konkurrenter också har motsvarande godkännande. I samma kategori som lösningen Bittium Secure Mobile Communication Platform finns bland annat lösningar från BlackBerry, Sectra Communications, Secusmart och Apple (Indigo 26).
Jag tycker det är utmärkt att @Juha_Kinnunen i kommentaren har grävt fram information om konkurrenternas lösningar i samma kategori. Eftersom jag själv inte förstår särskilt mycket om teknik, funderar jag på om konkurrenternas produkters och lösningars egenskaper är på samma nivå som Bittiums produkter och lösningar?
Kanske Juha kan ha fördjupad information eller insikt i ärendet, särskilt när det gäller IT-säkerhets- och kvantsäkerhetsegenskaper? Med andra ord skulle jag önska en liknande jämförelse av konkurrensbilden för ”Security”-produkterna som fanns för Tough SDR:s egenskaper i Inderes omfattande rapport.