Bittium. Vad tankar?

Jag har tolkat Indra-samarbetet så här nu, det är nog inget nytt i det här (heller), men ändå.

I de ursprungliga pressmeddelandena talades det om ett värde på cirka 120 MEUR för Indra-affären, och i den senaste kommunikationen är formuleringen nu ”över 120 MEUR”. Detta bör man inte bara rycka på axlarna åt. Inom försvarsindustrin tyder en sådan ändring i formuleringen ofta på att den grundläggande ramen är låst, men att man redan ser sannolika tilläggsbeställningar (vidareutveckling, kundspecifika versioner, produktionsstöd etc.), även om man ännu inte kan eller vill ge mer detaljerad vägledning om dessa.

Dessutom är det bra att komma ihåg att detta inte är något ”snabbt case”. Jag pratade om saken med en bekant som på sin tid var med och byggde upp mobiltelefonproduktionen på Nokia. Hans budskap var ganska tydligt: produktionen skalar inte upp till full fart på några månader, och ofta inte ens på ett år. När man lägger till försvarssektorns certifieringar, NATO-krav och byråkratin i Spanien (samt Latinamerika), är det helt realistiskt att en betydande radioproduktion är ordentligt igång först med en tidshorisont på 1–2 år.

Detta betyder dock inte att inget händer under tiden. En typisk modell är:
– licensiering och tekniköverföring
– piloter och förserier
– begränsade leveranspartier
– först därefter volymer

Just i de mellanstegen utför Bittium fortfarande fakturerbart arbete: programvara, integrationer, kundspecifika ändringar, support. Dessa syns inte nödvändigtvis i rubrikerna, men syns med tiden i euro.

Dessutom, om Indra exporterar lösningar till Latinamerika, skiljer sig kraven och variationerna från Europa, vilket typiskt sett ökar utvecklingsarbetet snarare än minskar det. Därför ser jag själv att ”över 120 MEUR” inte är något tak, utan snarare det nuvarande golvet för detta samarbete.

Sammanfattningsvis:
Detta är ingen snabb raket eller ett hype-case. Detta ser mer ut som ett långsamt, stegvis framskridande industriellt samarbete, där pengarna kommer med fördröjning men mer hållbart. Marknaden blir ofta antingen entusiastisk för tidigt eller tröttnar för snabbt, verkligheten ligger någonstans däremellan.

16 gillningar