Bilot Oy till börsen

{“content”:“När tror ni själva noteringen sker? D.v.s. hur lång tid brukar det ta från informationen till noteringen? Adressen är fortfarande utomlands, så jag kan inte delta. Jag funderar på om jag fortfarande hinner om jag kommer tillbaka på första april, eller om jag måste börja utreda lagstiftningen för att se om jag kan påskynda återflytten på pappret.”,“target_locale”:“sv”}

Tillfället är redan fullbokat. Vi diskuterar med företaget om vi kan få in fler personer. Som tur är finns det alltid en webcast :smiley: Bilot Oy:n esittelytilaisuus Valkoisessa Salissa tiistaina 3.3.2020 klo 18:00 alkaen - Inderes

1 gillning

Vi får se om jag hinner sätta mig in i det, under tiden rekommenderar jag att du tar del av Inderes analyser när de blir tillgängliga… de är de bästa informationskällorna :+1:

5 gillningar

Där är villkoren för emissionen redan kända, så antagligen sker emissionen samma vecka eller följande vecka.

1 gillning

Ofta har erbjudandet redan börjat en eller ett par dagar före presentationen, det vill säga förmodligen just under första veckan i mars.

1 gillning

https://www.itewiki.fi/bilot/kokemuksia. “Sidan sammanställer kundupplevelser, rekommendationer och referenser som Bilot har inkluderat i sina referenser.”

4 gillningar

Bilots investeringsanalys finns nu på inderes.fi-tjänsten :eyes: Digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija - Inderes

4 gillningar

När kommer Bilot att noteras?

Ärligt talat skulle jag vara frestad att teckna mig för hela 15K aktier när jag har handelskapital tillgängligt, om överteckningen verkar tillräckligt tydlig. IPO-anomalin har kunnat utnyttjas ganska bra, till exempel i Fodelias och Musti Groups emissioner, som båda sköt i höjden jämfört med teckningskursen.

4 gillningar

Ja, prissättningen för erbjudandet verkar överlag mycket intressant. Jag måste nog också försöka teckna några smulor. Det skulle vara spännande att veta om teckningspriset har sänkts på grund av förra veckans händelser, eller om det ens har varit möjligt vid det här skedet.

Jag har alltså @Dachs_Hund-företaget, genom vilket jag skulle delta, måste undersöka den där institutionella emissionen, tack för tipset :thinking:

3 gillningar

Är det förresten någon som har bättre information än jag om vad den här raden konkret betyder, vilka bestämmelser hänvisar detta till?
image

1 gillning

Även om 10 000 köper får man nog ganska få aktier, kanske 200 stycken, men jag kommer ändå att delta och köpa mer från emissionen. Jag har väntat på att detta företag ska noteras. Verkar vara ett utmärkt skött företag, kunderna är stora, och företaget har lyckats agera väl.

Detta står på Bilots hemsida, kan det vara så att jag uppfyller definitionen av en “institutionell investerare” bara baserat på teckningsbeloppet :thinking:

{“content”:“I tidigare emissioner i Finland har den institutionella gränsen endast varit en teckningsgräns. Det är dock värt att komma ihåg att teckningen betalas först i efterhand, för att inte ”gå i konkurs” av misstag.”,“target_locale”:“sv”}

4 gillningar

Emittenten har fria händer att besluta hur aktier ska fördelas från institutionella emissioner och till vem. Aktier fördelas inte nödvändigtvis jämnt i förhållande till teckningen, utan du kan bli utan helt eller få alla, och då kan någon annan bli utan aktier.

Logiken är att professionella investerare inte har samma rättigheter/skydd som småsparare, och bolaget har bättre möjligheter att påverka sin ägarstruktur.

Det är bättre för bolaget att få med långsiktiga/stabila ägare i berättelsen istället för så kallade ”gamla” som bara är ute efter snabba vinster. Dessa kan potentiellt rasera kursutvecklingen i början.

2 gillningar

Vad betyder det här konkret? Jag har förstått att när man tecknar aktier i en IPO, så betalar man först hela teckningspriset, och sedan återbetalas de s.k. “överskotten” (alltså den summa pengar som inte används för att köpa aktier) till kontot efter en viss tid.

Såvitt jag vet betalas aktierna i den institutionella emissionen först när man vet hur många det blir, och i den privata delen agerar man som du beskriver.

2 gillningar

Ok, tack @investori! Och ja, jag vet i princip vad jag gör/vilken risk jag tar. Inderes investeringsforskning verkar mycket uppmuntrande, men jag kommer att fatta det slutliga investeringsbeslutet först senare, det finns gott om tid. Det är klart att jag förmodligen stänger av tradingkranarna i slutet av nästa vecka, studentproven börjar den 10 mars och slutar den 26 mars :slight_smile:

1 gillning

Låt oss svara på frågor relaterade till analysen här! På tisdag är det företagspresentation, så då finns det också möjlighet att ställa frågor till oss eller företaget.

Kortfattat varför vi gick med på detta:

-bra marknad
-serviceområdena är placerade i intressanta marknadsområden
-hög inträdesbarriär i serviceområdena
-ett förnuftigt företag byggt på lång sikt
-siffrorna i ordning under flera år
-värderingen är rimlig även med de realiserade siffrorna

Företaget är litet, men åtminstone under det senaste decenniet har den största värdeökningen i sektorn setts i företag när de växer från 100 till 500 anställda. Under det senaste decenniet fick alla (både noterade och onoterade) större tillväxtproblem vid den magiska gränsen på 500 anställda.

14 gillningar