På senare tid har intressanta nyheter synts inom betongbranschen. Även om Betolar verkar ha övergett betongprodukter i sin strategi, har någon en känsla för gamla nyheter om i vilken skala Betolars lösning har tillämpats industriellt? Jag minns åtminstone någon tillverkare från Belgien, kanske även från Finland, som nyligen publicerade om användningen av geopolymere.
Som en spegelbild, till exempel Lakan Betonis färska teknikval om koldioxidutnyttjande, där skalan i offentliggörandet anges vara 1000 ton CO2 i inledningsskedet. När jag granskade informationen från teknikleverantören Carbonaide, skulle den mängden räcka för cirka 10 000 kubikmeter produktion med 100 kg CO2/m3 betong. Som markstensprodukter motsvarar mängden cirka 120 000-200 000 m2 produkter. Var betongprodukter ändå en så hopplös marknad för Betolar om ett företag som är mindre än 3 år gammalt redan kan nå denna hastighet?
Intressant var också det som fanns i slutet av pressmeddelandet: “Dessutom möjliggör karbonisering användning av helt nya bindemedel. Till exempel kan slagg som uppstår vid tillverkning av rostfritt stål användas som cementersättning.”. Var inte just detta bindemedel i Betolars fokus än idag?
När jag googlade de senaste nyheterna baserat på detta, hittade jag också samarbetet med Elematic där fokus verkar ligga på mer avlägsna marknader, precis som för Betolar vid något tillfälle. Hålplattor har Betolar inte övergett, åtminstone inte enligt mediamaterialet.
I Bauma innovationspris verkar även en annan CO2-behandlingsteknik, Rotho, ha fått erkännande, vars specialitet är härdningsutrymmen för tillverkare. Även i samband med Heidelberg finns samma CO2-behandlingsreferens åtminstone på forskningsnivå:
“Lithonplus is currently working with its parent company, HeidelbergMaterials, on a research project, in collaboration with the Friedrich-Alexander University of Erlangen-Nuremberg and the Technical University of Munich, among others, aimed at developing CO2-neutral concrete. During the curing process, CO2 is introduced into the concrete through carbonation and permanently bound there.”
Allt detta hänvisar till betongprefabrikat, men är uppenbarligen i stark medvind. Har Betolar visat några initiativ gällande detta koldioxidämne, eller är ämnet ett hot mot geopolymervägen?