AVTECH är ett litet svenskt SaaS-bolag med en omsättning på några miljoner euro som utvecklar mjukvara för flygbolag. Syftet är att minska bränsleutsläpp genom att optimera flygrutter och hjälpa plan att undvika obehaglig turbulens. Bolaget noterades redan 2011, men fokuset har spretat en del under årens lopp. Den nuvarande VD:n tillträdde 2020 och verksamheten har blivit tydligare sedan dess. Idag är den huvudsakliga intäktskällan produkten Aventus (erbjuder mer exakt väderdata för flygrutten). En annan säljande produkt är Clearpath, som är avsedd för att undvika turbulens. Andra produkter har varit under utveckling i åratal. Personalstyrkan består av 11 personer och bolaget rekryterar fler för att stödja tillväxten. Bolaget är väldigt lönsamt med en EBIT-marginal på över 30 %. Kassaflödet kommer in (även om sena betalningar från vissa kunder drog ner kassaflödet till minus under Q2) och bolaget har till och med börjat ge utdelning.
Vad jag förstår är Aventus i en mer mogen fas och frågan är hur stort det kan kommersialiseras och hur de nya produkterna sedan kommer att sälja. Det flyger väl omkring 30 000 kommersiella plan i världen för tillfället, men det är väl knappast så att alla blir kunder hos AVTECH. ![]()
Omsättning och några punkter från de senaste åren gällande nämnda produkter som jag antecknat:
2017 10,4 MSEK: Met-samarbete, SIGMA (turbulensvarningssystem), Nowcast.
2018 12,5 MSEK: SIGMA, TTAM, proFLIGHT-app.
2019 15,5 MSEK: Förseningar med proFLIGHT.
2020 12,2 MSEK: Hemskt pandemiår, nu talas det om Clearpath och VD David Rytter har tagit över rodret (i bolaget sedan 2012), proFLIGHT kommersialiserat, Rytter köpte aktier när en av grundarna lämnade.
2021 11,8 MSEK: Clearpath gör framsteg, samarbete med bl.a. Volotea.
2022 21,4 MSEK: 1300 plan använder tjänsten kommersiellt, 300 plan i kö i början av 2023, AVENTUS, SIGMA, proFlight och ClearPath som produkter, 2,5 % bränslebesparing med dessa produkter.
2023 27,5 MSEK: 1600 plan använder kommersiellt.
2024: Över 1600 plan använder kommersiellt, nya flygbolag testar produkten. Omsättningen kommer främst från produkterna AVENTUS och Clearpath.
Här är ännu en skärmdump från Q2-rapporten över bolagets historiska utveckling i siffror:

Börsvärdet är ungefär 300 MSEK, alltså cirka 27 MEUR. EV/SALES med siffror för de senaste 12 månaderna är 9x, även om värderingar är lite ditten och datten för ett så här litet bolag om de lyckas kommersialisera produkten avsevärt. Till exempel uppskattar Redeye omsättningspotentialen för Aventus och Clearpath till 72 MSEK när planen i försäljningspipelinen räknas med.
Avtech har haft en lite gropig historik, men nu ser tillväxten ut att ha tagit fart mot skyarna. Det ska bli intressant att se hur stor försäljningen av de nuvarande produkterna faktiskt kan bli. Bolaget är litet, så individernas betydelse blir nästan överdriven, men den nuvarande VD:ns arbete har varit exemplariskt. Vad jag förstår gör även Airbus och Boeing liknande mjukvara (sunt förnuft säger att planen måste få information om väder och turbulens på något sätt), men uppenbarligen gör AVTECH något bättre eftersom flygbolagen köper den här mjukvarulösningen.
Jag äger en pytteliten mängd aktier vid tidpunkten för trådstarten.
Ps. När jag skrev det här, vilket i sin tur baserades på tidigare anteckningar i min investeringsdagbok, kom jag återigen på att jag inte känner bolaget så värst djupt.
Om det finns andra aktieägare eller branschkunniga på forumet är kommentarer varmt välkomna!