AVTECH Sweden Ab: Bränslebesparingar för flygbolag

AVTECH är ett litet svenskt SaaS-bolag med en omsättning på några miljoner euro som utvecklar mjukvara för flygbolag. Syftet är att minska bränsleutsläpp genom att optimera flygrutter och hjälpa plan att undvika obehaglig turbulens. Bolaget noterades redan 2011, men fokuset har spretat en del under årens lopp. Den nuvarande VD:n tillträdde 2020 och verksamheten har blivit tydligare sedan dess. Idag är den huvudsakliga intäktskällan produkten Aventus (erbjuder mer exakt väderdata för flygrutten). En annan säljande produkt är Clearpath, som är avsedd för att undvika turbulens. Andra produkter har varit under utveckling i åratal. Personalstyrkan består av 11 personer och bolaget rekryterar fler för att stödja tillväxten. Bolaget är väldigt lönsamt med en EBIT-marginal på över 30 %. Kassaflödet kommer in (även om sena betalningar från vissa kunder drog ner kassaflödet till minus under Q2) och bolaget har till och med börjat ge utdelning.

Vad jag förstår är Aventus i en mer mogen fas och frågan är hur stort det kan kommersialiseras och hur de nya produkterna sedan kommer att sälja. Det flyger väl omkring 30 000 kommersiella plan i världen för tillfället, men det är väl knappast så att alla blir kunder hos AVTECH. :smiley:

Omsättning och några punkter från de senaste åren gällande nämnda produkter som jag antecknat:

2017 10,4 MSEK: Met-samarbete, SIGMA (turbulensvarningssystem), Nowcast.
2018 12,5 MSEK: SIGMA, TTAM, proFLIGHT-app.
2019 15,5 MSEK: Förseningar med proFLIGHT.
2020 12,2 MSEK: Hemskt pandemiår, nu talas det om Clearpath och VD David Rytter har tagit över rodret (i bolaget sedan 2012), proFLIGHT kommersialiserat, Rytter köpte aktier när en av grundarna lämnade.
2021 11,8 MSEK: Clearpath gör framsteg, samarbete med bl.a. Volotea.
2022 21,4 MSEK: 1300 plan använder tjänsten kommersiellt, 300 plan i kö i början av 2023, AVENTUS, SIGMA, proFlight och ClearPath som produkter, 2,5 % bränslebesparing med dessa produkter.
2023 27,5 MSEK: 1600 plan använder kommersiellt.
2024: Över 1600 plan använder kommersiellt, nya flygbolag testar produkten. Omsättningen kommer främst från produkterna AVENTUS och Clearpath.

Här är ännu en skärmdump från Q2-rapporten över bolagets historiska utveckling i siffror:

Screenshot 2024-08-26 at 10.30.00

Börsvärdet är ungefär 300 MSEK, alltså cirka 27 MEUR. EV/SALES med siffror för de senaste 12 månaderna är 9x, även om värderingar är lite ditten och datten för ett så här litet bolag om de lyckas kommersialisera produkten avsevärt. Till exempel uppskattar Redeye omsättningspotentialen för Aventus och Clearpath till 72 MSEK när planen i försäljningspipelinen räknas med.

Avtech har haft en lite gropig historik, men nu ser tillväxten ut att ha tagit fart mot skyarna. Det ska bli intressant att se hur stor försäljningen av de nuvarande produkterna faktiskt kan bli. Bolaget är litet, så individernas betydelse blir nästan överdriven, men den nuvarande VD:ns arbete har varit exemplariskt. Vad jag förstår gör även Airbus och Boeing liknande mjukvara (sunt förnuft säger att planen måste få information om väder och turbulens på något sätt), men uppenbarligen gör AVTECH något bättre eftersom flygbolagen köper den här mjukvarulösningen.

Jag äger en pytteliten mängd aktier vid tidpunkten för trådstarten.

Ps. När jag skrev det här, vilket i sin tur baserades på tidigare anteckningar i min investeringsdagbok, kom jag återigen på att jag inte känner bolaget så värst djupt. :smiley: Om det finns andra aktieägare eller branschkunniga på forumet är kommentarer varmt välkomna!

35 gillningar

Jag förstår ännu inte så mycket om bolaget, men (R12 månader) nettoomsättning, resultat, operativt kassaflöde och fritt kassaflöde har utvecklats väl. Det är sällan man ser så här fina grafer.
avtech

I kvartalsvyn är det sedan mer spridning.
avtech2

Bild från Börsdata. Hittade den själv via Börsdatas screener. Tanken är att ta in den i portföljen under höstens lopp.

6 gillningar

Avtech publicerade nyss preliminära siffror för Q3:

Avtech

7 gillningar

Jag vet inget om Avtech, men en uppenbarligen stor order kom in. Orderns storlek 10-15 miljoner/3 år, när omsättningen 2023 var 28 miljoner.

"VTECH Sweden AB (publ) och Latam Airlines Group S.A. har idag ingått ett prenumerationsavtal för AVTECHs Aventus- och ClearPath-tjänster, med startdatum i december 2024 och ett förväntat årligt värde på 10 till 15 MSEK beroende på antalet flygplan och EUR-växelkursen.
ClearPath- och Aventus-tjänsterna, som båda använder toppmodern högupplöst flygväderprognos från UK Met Office, kommer att ge precist och skräddarsytt taktiskt beslutsstöd för Latams piloter för att förbättra effektiviteten för varje enskild flygning. Genom att förse flygbesättningar med de senaste väderdata och vägledning om de mest effektiva flyghöjderna kan Latam dra maximal nytta av rådande vindar och temperaturer för att minska sina totala CO2-utsläpp. Detta leder till förbättrad flygutförande och effektivitet, ökad situationsmedvetenhet och minskad arbetsbelastning för piloterna. Dessutom varnar ClearPath även för turbulens längs flygvägen, vilket ökar komforten för alla passagerare som reser med Latam.

Aventus-tjänsten kommer att implementeras på cirka 60 flygplan i december med en planerad utrullning till resten av flottan nästa år tillsammans med ClearPath. Prenumerationen är strukturerad på månadsbasis med en förväntad löptid på 3 år.

"Jag är glad att välkomna Latam ombord som en värdefull ny kund efter deras framgångsrika utvärdering av våra tjänster. Att bli vald som deras leverantör av skräddarsydd väderinformation under flygning och taktiskt beslutsstöd är ett privilegium. Vi är engagerade i att förbättra deras operativa effektivitet och ser fram emot att stödja Latams resa mot att uppnå mer hållbara och optimerade flygverksamheter.", sade David Rytter, AVTECHs VD."

7 gillningar

Här stämde min egen analys väldigt bra. Nu om man bara kunde följa rådet “let your profits run”…

2 gillningar

Hej! Vet någon vad antalet Avtech-aktier är?

Om jag förstår rätt, så är det totalt cirka 56 miljoner st.

Starkt resultat även i Q4.

AVTECH Sweden AB (publ) (“AVTECH”) publicerar idag några preliminära nyckeltal för fjärde kvartalet 2024. Nettoomsättningen uppgick till 9,3 MSEK (7,6), jämfört med motsvarande kvartal 2023, och resulterade i en EBITDA för perioden om +5,0 MSEK (+3,6) och ett nettoresultat om +4,2 MSEK (+2,5). Kassaflödet för perioden uppgick till +2,6 MSEK (+1,8). Styrelsen för AVTECH Sweden AB föreslår återigen en utdelning om 0,10 SEK per aktie, motsvarande cirka 5,6 miljoner SEK, och kommer att kalla till årsstämma för beslut. Årsstämman kommer att hållas onsdagen den 14 maj 2025.
FINANSIELLA NYCKELTAL FÖR PERIODEN

2024 2024 2023
MSEK Kvartal 4 Kvartal 3 Kvartal 4
Nettoomsättning 9.3 8.6 7.6
Rörelseresultat före avskrivningar +5.0 +3.8 +3.6
Nettoresultat +4.2 +2.7 +2.5
Nettoresultat per aktie, SEK +0.074 +0.047 +0.043
Kassaflöde +2.6 +4.1 +1.8
Kassa och kassaekvivalenter 27.4 24.8 22.8
Eget kapital 47.1 43.0 40.2
Eget kapital per aktie, SEK 0.83 0.76 0.71
Soliditet, % 91.4% 89.9% 92.7%
  • Nettoomsättningen under fjärde kvartalet ökade med 22,1% jämfört med samma period 2023, tack vare nya kundavtal.
  • Nettoresultatet ökade med 70,4% jämfört med samma period 2023.
  • Kassaflödet ökade med 45,1% jämfört med samma period 2023. Förfallna kundfakturor från tidigare kvartal har nu till stor del betalats och resterande förfallna kundfordringar förväntas betalas efter periodens slut.
8 gillningar

Officiellt resultat ute, även om siffrorna redan är kända så lägger vi in en översikt i tråden för arkivering. :slight_smile:

Låt oss citera Rytters översikt för kommentarer om nästa steg. Personalen är redan 12! +20 % tillväxt.

"Preparation for the Next Step

The goal for 2025 is to continue significantly increasing AVTECH’s revenue while reinvesting a large portion of these earnings into further developing the organization and product offering. In 2024, the sales department has been restructured and strengthened under the leadership of a new Sales Manager. Today, the team consists of salespeople based in both Sweden and other European countries, with diverse backgrounds and previous experience. In addition to pilot expertise, we also have experience from the customer side (fuel efficiency manager) and many years of experience in selling IT services to airline customers. Investments in the sales department will continue in 2025 with further resource enhancements, which should result in a wider sales pipeline leading to more frequent announcements of new customer contracts. During the year, the technology department has grown with two additional software developers, and further strengthening is planned for 2025. With these resource expansions, AVTECH will be able to manage more new airline customers in the pipeline and those being deployed while continuing to develop our products in close collaboration with our customers throughout 2025 and beyond. In addition to this, work continues on mapping opportunities for further expansion of the product portfolio in related areas with clear synergies. For example, through solutions that involve ground staff at the airline and data sharing with air traffic control, with the aim of optimizing air traffic flow to and from airports; something expected to further enhance the airlines’ potential for savings. Additional funds have been allocated this year for these activities, which include collaborations and co-financed research initiatives with other stakeholders alongside airlines."

10 gillningar

Hälsningar!

Vad anser ni om huruvida Avtechs produkter faktiskt tillför verkligt mervärde för kunden? Med frågan menar jag om företagets produkter verkligen är ekonomiskt fördelaktiga eller om de snarare är bra reklam för flygbolagen, t.ex. ”vi är miljövänliga och med denna produkt minskar vi koldioxidutsläppen?”

Jag funderar på vilka kundernas motiv är att köpa dessa produkter? Visst förbättrar de komforten, om det till exempel är mindre turbulens, men är bränslebesparingarna verkligen betydande eller snarare en utmärkt reklam för miljövänlighet?

Jag ber om sakliga och genomtänkta svar, tack.

1 gillning

Företaget kvantifierar dessa effekter på sina sidor och det verkar som att det är enkelt att ta i bruk programvaran som fungerar på iPad.

Jag kan tyvärr inte svara mer detaljerat på detta… : (

Ny ägare med:

Tidigare köpte VD Rytter aktier från huvudägaren:

4 gillningar

Ja tack för det ärliga svaret!:grin:

Kanske på grund av båda, det vill säga å ena sidan bränslebesparingar och sedan dess effekter på koldioxidutsläppen, jag vet inte.:relieved_face:

Det vore intressant att veta vilket som väger tyngst. Jag menar, när en potentiell kund överväger att köpa produkten, funderar de på om detta verkligen ger ekonomiska besparingar, till exempel när det gäller bränsle, eller snarare att produktens rykte ger mervärde till marknadsföringen och positivt kan påverka kundernas köpbeslut att välja just detta flygbolags flygning.

Skulle flygbolaget köpa denna produkt om man inte talade alls om flygplanens klimatutsläpp, utan bara tänkte på flygbolagets besparingar i bränslekostnader? Jag vet inte.

1 gillning

En mycket stark gissning för det senare, om flygbolaget funderar. Så det är besparingarna som avgör.

2 gillningar

Har någon en uppfattning om hur tullarna påverkar Avtech?

Om världsekonomin försvagas kraftigt, så kommer flygbolagen säkert att spara och då kan det vara svårt att sälja produkter till kunderna.

Men jag har ingen egen uppfattning om själva tullarna, jag vet inte om de påverkar mycket.

1 gillning

Från TUI en utökning i Aventus-produkten, dock inte stor i euro, cirka 30-40 TEUR på årsbasis.

TUI Airlines is extending the existing service agreement for the Aventus NowCast Full-Flight Wind Uplink service to also include TUIfly GmbH Germany. This means that the existing service agreement now covers the entire TUI aircraft fleet. The additional portion is expected to have an annual value of SEK 0.3–0.4 million, depending on the number of aircraft and the USD exchange rate."

7 gillningar

Här är rapporten.

2 gillningar

Det hade gått mig förbi. Förhandsinformation Q2, ser bra ut!

https://avtech.aero/pressrelease/avtech-publishes-key-figures-for-the-second-quarter-2025/

4 gillningar

Även om det kanske inte syns i dagens kurs, trevliga nyheter när samarbetet med Wizz Air fördjupas!

I slutet av 2023 ingicks ett treårsavtal med en förväntad omsättning på 1,1–1,6 MSEK över tre år. Nu skulle det nya avtalet generera uppskattningsvis 4,2–5,8 MSEK i omsättning årligen – alltså en rejäl ökning av fakturerbart belopp.

Jag skulle se denna avtalsuppdatering som en positiv hedersbetygelse - Aventus och Sigma, som har varit i testanvändning, har tydligt visat sig vara funktionella och uppskattade. Förhoppningsvis väcker de intresse även hos andra flygbolag.

Wizz Air expands existing agreement with AVTECH’s Aventus and SIGMA services to the rest of the Wizz Air Group - Inderes

4 gillningar

Jag måste alltså uppdatera mina egna kurvor.

Och som det nu är, för ett par dagar sedan lättade jag på positionen härifrån i och med den kraftiga uppgången i hopp om att den skulle sjunka innan rapporten. Nå, om jag nu skulle ha tur…

:see_no_evil_monkey::clown_face: jag vet inte vilken jag är mest

3 gillningar