Bil - Bremse for at blive rig?

Jeg tænkte, at jeg ville åbne en separat tråd for biler, da det trods alt normalt er den mest betydningsfulde enkeltinvestering efter boligen. Lad tråden blive slettet, hvis der ikke opstår diskussion.

Med det beløb, en gennemsnitlig person bruger på sin bil i form af forskellige udgifter, ville man i løbet af livet kunne opbygge en betydelig portefølje ved blot at månedsspare i et indeks. For eksempel, en bil til 10.000 € og månedlige udgifter på 500 € (benzinsluger og mange fejl) betyder et tab på 130.000 € over 20 år. Med en forventet afkast på 10 % ville dette have skabt en portefølje på 453.000 € på børsen.

Hvad er jeres holdning til bilen? Er det et nødvendigt onde eller hverdagens luksus, som man gerne vil investere lidt i? Sammenligner I omkostningerne ved forskellige løsninger i Excel, når I træffer en købsbeslutning, eller køber I med følelserne? Hvad er jeres årlige udgifter?

Jeg elsker selv biler, men jeg tilhører den gruppe, der prioriterer økonomi. Jeg kører en 9 år gammel lille bil, hvis værdi ikke længere falder meget. Motoren er på en hel liter, og forbruget er derfor omkring 4 liter. Afgiften er 123 €, ansvarsforsikringen 210 €, og jeg udfører selv service. Brændstof koster mig omkring 1200 € om året med mit kørselsmønster. De årlige udgifter ender på omkring 1700 € med syn osv. (+reparationer, som ikke kan budgetteres på forhånd)

65 Synes om

Bilismen opsummerer perfekt folks mangelfulde regnefærdigheder. Man kan ellers være ret præcis med udgifter, men bilen er et fuldstændigt blindt punkt i den henseende. Man betaler hundredvis af euro om måneden i afdrag, men gyser samtidig over, at man en gang imellem skal skifte bremseklodser på en lidt ældre bil

Ifølge denne Lähi-Tapiola-undersøgelse var det for eksempel kun en femtedel, der noterede værdiforringelsen som en omkostning. Ikke underligt, at Kamux klarer sig så godt, som de gør, når folk bare vælger en bil, der passer ind i en månedlig betalingsramme

Det ville være kedeligt uden bil i hverdagen. Nogle, der lever i Kallio-boblen, kan selvfølgelig leve uden bil og suse med taxa til lufthavnen for at komme til deres byferie i København. Man behøver dog ikke at prakke sin religion på andre.

38 Synes om

Jeg skiftede klodser+skiver+hardware foran i efteråret, efter 12 års kørsel (det var en splinterny bil dengang). Den gik stadig igennem syn, men ydeevnen var allerede lidt slap, og jeg skulle alligevel øve mig i installationen :smiley: Delene kostede omkring 200 €, installationen tog omkring 2 timer, da jeg selv er amatør, og med disse kan man så køre i yderligere 10 år :wink: Ikke en dårlig investering.

I Lapland (sikkert også andre steder i Finland) er det almindeligt at købe en fætter for 100 - 300 euro i Sverige, som man kører i, indtil noget slides mere, end det koster at købe en “ny” bil, og den ikke går igennem syn. Derefter køber man en anden fætter for 100 - 300 euro.

Man kan virkelig spare en masse penge på en bil med den kombination, hvis man er ligeglad med mærket på fronten :smiley: Og når 15-årige biler i dag er modeller fra 2006 (“hvad, for 20 år siden var det da 80’erne?” :wink: ), har de allerede ret moderne funktioner selv i den billigste klasse.

28 Synes om

{“content”:“Jeg bruger omkring 500 euro om måneden på min bil, når man medregner diesel, forsikringer, låneafdrag, afgifter og vedligeholdelse. Hertil kommer selvfølgelig værditab.\n\nDet er dog en dobbeltkantet sag. Det er et helvedes stort beløb hver måned, men når man ikke kan klare sig uden og er nødt til at køre mange lange ture, vil man heller ikke rigtig gå på kompromis med kvaliteten. Man betaler gerne for godt udstyr, sikkerhed og den glæde, en bil man kan lide, giver.\n\nJeg er dog villig til at skifte til en billigere, når der begynder at komme flere andre udgifter, for eksempel i form af en bolig. Prioritering er jo i sidste ende, hvad livet handler om, og jeg vil gerne bruge penge på nogle ting, der forbedrer livskvaliteten, mens jeg stadig er ung.”,“target_locale”:“da”}

15 Synes om

Jeg bruger omkring tusind euro om måneden på bilkørsel, hvoraf halvdelen er værditab og den anden halvdel er driftsomkostninger. Bilen er altid relativt ny og af et kvalitetsmærke. For mig er tid penge, og jeg er villig til at betale den tusind euro om måneden uden at klage, fordi jeg sparer en del tid ved det. Jeg kunne selvfølgelig også køre i biler til 10.000 euro, men jeg er villig til at betale for kvalitet og såkaldt luksus. Hvorfor tjene eller samle penge, hvis man ikke investerer i sig selv.

23 Synes om

Man kan gøre ret meget selv. Jeg har med glæde overladt platformsarbejdet til andre, da alle samlinger sidder fast.

Hvis man undgår de værste biler med typiske fejl, klarer man sig godt med en ældre bil. I biler produceret i 00’erne er karrosseristrukturerne allerede betydeligt gode med hensyn til kollisionssikkerhed, og der er ikke længere store forskelle mellem biler med hensyn til køreegenskaber, så jeg har ikke set et stort behov for at skifte til en nyere model. Min Volvo runder snart 300.000 km.

Ikke fordi nogen ønsker at bruge penge på biler. Men bør man bruge mere, end hvad der er nødvendigt, da der sandsynligvis er vigtigere ting for de fleste mennesker at bruge pengene på? Jeg kender ret mange, der skifter bil som underbukser på grund af bilfeber.

4 Synes om

Volvo’s fuldelektriske bil som primær bil, som den bedre halvdel kører 90% af tiden. Sidste vinter lavede jeg et Excel-ark for at se, hvilken bil vi skulle købe næste gang, og den fuldelektriske bil slog alle omkostninger 100-0. Hovedbilen kører omkring 100 km om dagen.

Jeg har lige købt mig en ny bil. Den forrige blev skrottet, da kæresten kørte en frontalkollision. Den bil var en Suzuki Jimny, der havde kørt 5000 km. Den kunne komme frem overalt, og jeg tabte flere væddemål på, om en ven kunne køre fra sted A til sted B uden at sidde fast. Så det blev til et tab..

Nå, efter lang overvejelse besluttede jeg at købe en rummelig, normal bil. Jeg fandt en Citroën Berlingo. God plads og bruger ingenting. Pokker, sælgeren nåede at sælge den lige foran næsen på mig. Så begyndte jeg at regne og tænke over, hvorfor man overhovedet skulle betale 10-15k for en bil? Jeg endte med at købe en helt fantastisk bil, nemlig en VW Polo. 1000€.. Min ven troede ikke, jeg ville køre sådan en, så nu har vi et væddemål om, at jeg i hvert fald kører den dette år uden problemer (jeg fik fikset alle fundne fejl). Indtil videre har det været en helt fantastisk bil, og jeg har nu kørt den i omkring 4 dage. En anden tusind gik til den første service. Den værste fejl ved bilen er dog, at den lugter helt af mug, og det smitter af på tøjet. Jeg håber, de får fjernet muggen/lugten på mandag.

Undskyld den lange post. Jeg er dog af den opfattelse, at jo mindre penge der går til bilen, jo bedre. Målet er, at nye omkostninger til min egen bil skal være 500-1000€ om året. Jeg kører omkring 20.000 km.

:beer_mug:

45 Synes om

Egen bil = frihed. Hvad er prisen for frihed? Det afhænger af personen.

43 Synes om

Jeg synes, man er nødt til at have en bil, hvis man vil nyde livet uden for bykernen: sommerhus, golf, fritidsinteresser i Espoo, at møde andre mennesker uden for bykernen osv. Det er fint, hvis nogen kan klare sig uden.

Er det rigtigt, at den “mest omkostningseffektive” løsning er at eje en bil med god finansiering og køre den, indtil den er omkring 10 år gammel? Og mærket skal være et, der ikke giver ubehagelige overraskelser med reparationer. Det har jeg fået at vide. Leasing giver ro i sindet, men er det virkelig mere omkostningseffektivt?

8 Synes om

Det er dyrt at køre bil, men det er nødvendigt. Her på landet kommer man ikke smart frem med offentlig transport, især ikke i skifteholdsarbejde, og pendling ville tage mindst 3 gange så lang tid som med bil.

Desuden er jeg villig til at betale de par hundrede i måneden for ikke at skulle vente på bussen i slud eller isnende kulde, men selv at kunne bestemme, hvornår jeg tager af sted og tage hvorhen jeg vil.

Min bil er en billig 11 år gammel VW Polo med en lille dieselmotor. Indtil videre har det været en meget billig kørsel.

9 Synes om

Bilen er uundværlig for mig, da det ikke kommer på tale at bo i byen, og jeg nyder den “frihed”, bilen giver. Desuden har jeg været en “bilmand” siden jeg var ung, dvs. jeg har altid nydt at nørde med biler.

Derfor kan jeg udføre de fleste reparationer selv, hvilket sparer mig penge. Jeg investerer dog i biler ved ikke at købe en ny, men en let brugt bil af et “kvalitetsmærke”, hvor de dyre første kilometer er kørt.

Jeg er selvfølgelig stadig “dum” nok til at eje flere biler, så jeg har også et hobbykøretøj. Det tager også en bid af indkomsten, men det gør ikke noget. Jeg kører rundt i den om sommeren og efteråret, da jeg jager og færdes meget i naturen, når jorden er tø. Brugsbilen er for lav til skovveje, og derfor skal jeg have en ordentlig terrængående bil. Heldigvis er hobbykøretøjet klassificeret som en lastbil, så forsikringer og afgifter er ubetydelige, og jeg “parkerer” brugsbilen om sommeren, så udgifterne ikke løber.

Kort sagt: Jeg er villig til at betale for den komfort, bilen giver, og konstant at spare på alt muligt er efter min mening ikke at leve livet.

8 Synes om

Som en, der er vant til en bil, kunne jeg ikke forestille mig at leve uden en. At kunne køre efter min egen tidsplan og alt fra indkøbsture er bare mere behageligt. Derudover er alle ture til sommerhuset, ferier, fritidsaktiviteter og endda unødvendige ture dejlige at tage selv, i ens egen bil.

Hvis man tænkte på situationen i det oprindelige indlæg, hvor man lægger alle sine penge i aktiemarkedet i 20 år og lever uden bil i den periode, hvordan ved man så, om man overhovedet får en portefølje på 453.000 euro med de antagelser? I det øjeblik kan der være et aktiekrak, eller porteføljen er ikke gået som planlagt, hvilket sjældent sker over en lang periode. Derudover vil der være store udgifter til offentlig transport, for uden studiestatus eller andre rabatter er det dyrt at køre med bus. Desuden skaber ens egen bil især i børnefamilier en lettere hverdag og hjælper med at komme til fritidsaktiviteter. Man bør derfor ikke antage, at en bil er en udgift på 130.000 euro, men at den på aktiemarkedet ville være en portefølje på 453.000 euro. Hvad gør man så, når man går på pension, køber den nye Mercedes, efter at have brugt de bedste år af sit liv på at transportere sin familie med offentlig transport?

I studietiden forstår jeg, at en bil er dyr, men senere hen kan de, der låner en varevogn eller lignende, betale en kompensation for brugen af bilen, da mange, især kvinder, synes at have den tanke, at en anden persons lånebil er “en god idé”.

Jeg kører cirka 30.000 kilometer om året, hvoraf en betydelig del er ture relateret til mine hobbyer og andre frihedsbaserede køreture. Hvad er mere behageligt end at tænde for motorvarmeren med telefonen en lørdag morgen og tage ud for at kigge på køkkenrenoveringsdele i butikken, end at rejse frem og tilbage med offentlig transport, mens man holder øje med uret?

Bilkørsel er dyrt, men det letter livet enormt.

28 Synes om

Kort og præcist opsummeret :+1:

Min egen families biludgifter halveredes i efteråret, da jeg solgte vores anden bil (til Kamux). Vi har klaret os fint med kun én bil indtil videre, da min bedre halvdel har været hjemme det meste af de seneste par måneder. En et par år gammel basis-stationcar er tilstrækkelig rummelig/økonomisk/sikker til bilkørsel for fire personer og en hund, selvfølgelig på afbetaling (med 0,9 % rente), da jeg efter min egen mening fandt meget mere produktive anvendelser for de omkring 20.000 euro, som den pågældende bil ville have kostet ved et direkte køb.
Vi bor cirka 30 km fra hovedstaden, og der er da offentlig transport til rådighed her, men det ville være ret besværligt at tilpasse pendling, børnenes fritidsaktiviteter osv. til busplanerne… den frihed betaler man gerne et par hundrede euro for om måneden.

3 Synes om

Jeg har et lidt ambivalent forhold. Jeg har tre biler, 2 hverdagsbiler (-08 og -03), hvis samlede værdi er omkring 10% af prisen på min sommerbil :smiling_face_with_sunglasses:

Så vi prøver at klare os så billigt som muligt i hverdagen, men jeg får meget mere ud af sommeren med et legetøj, jeg holder af. Penge skal også bruges.

9 Synes om

For mig er en bil absolut ikke en investering. Den koster, hvad den koster, og er en stor komfortfaktor i livet.

Jeg køber gladeligt en ny bil hvert 3.-4. år, selvom jeg taber penge på det.

14 Synes om

1 bil, stor nok til børnene og 5 år gammel, så der er nok tillid til, at den holder. Jeg vil absolut ikke bruge min tid på at rende rundt på værksteder, og slet ikke selv rode med noget.

Budgettet var 20.000, og for det fik jeg en passende brugt bil med basisudstyr fra Saka. Jeg vil hellere spare op ved at droppe den årlige tur sydpå end at besværliggøre min hverdag med at være uden bil eller have en dårlig bil.

1 Synes om

Jeg klarede mig uden bil, indtil jeg var 29, da jeg næsten altid kunne låne en bil af mine forældre, når det var nødvendigt. Faktisk havde jeg ikke brug for en bil dengang, men jeg ville have en af sociale årsager. Jeg gad ikke rigtig rejse med offentlig transport, så jeg endte med at sidde for meget hjemme.

Jeg sætter pris på bilfrihed, og det er et kæmpe pengeslug. Drømmen ville være, at min nuværende bil var min sidste, men vi må se, når man vænner sig til en bil, er det svært at give slip. Kilometerstanden er selv i et normalt år kun 10.000 eller endda mindre, hvis jeg har været en flittig cykelpendler. På grund af corona er kilometerstanden faldet til under det halve.

Bilvalgene har været irrationelle, idet jeg har købt begge nye, og den første beholdt jeg kun i 6 år, selvom jeg kun kørte 60.000 km. Begge har jeg købt kontant, fordi jeg skyer gæld. I virkeligheden har mine investeringer, trods mine dumheder, givet så godt, at det ville have været mere rentabelt at have gæld både til bil og bolig. Boliglånet betalte jeg også af i sin tid på tre år på bekostning af min investeringsportefølje. Delvist derfor er jeg stadig fattig, da jeg ikke har vidst, hvordan jeg skulle udnytte gælden, og har spildt penge på nye biler.

Den første bil kostede med dæk og alt 26.000 € og den nuværende 31.000 €. Den første bils livscyklusomkostninger var lidt under 400 €/måned (372 €/måned er min erindring, men det kan også have været 392…). Dette inkluderer afskrivning, forsikringer, service, skatter, benzin osv. Da jeg betalte kontant, var der ingen finansieringsomkostninger, men hvis man betragter porteføljens udvikling som alternativ indtjening, ville det have været mere rentabelt at betale flere procents rente for bilen.

For den nuværende bil beregner jeg 500 €/år mere i afskrivning på grund af den højere anskaffelsespris, men hvis jeg beholder den længere, bliver den måske ikke meget dyrere end den forrige.

Drømmen ville være, at økonomisk uafhængighed var opnået om 8 år, når den nuværende bil er 10 år, og det pessimistiske scenarie er, at jeg først opnår det om 13 år, omkring min 50-års fødselsdag. På det tidspunkt vil pendlerturene bortfalde, og jeg kunne måske give afkald på bilen. Jeg skal dog nok følge lidt med i, hvordan livet former sig, hvis jeg stopper med at arbejde, og hvordan det påvirker kørselsmængden. Det påvirker også, hvor stor porteføljen er vokset til på det tidspunkt, og hvilken levestandard den muliggør. (Tanken er at give afkald på bilen for at reducere udgifterne, men hvis porteføljen er stor nok, er det måske ikke nødvendigt.)

På en eller anden måde skal jeg dog kunne komme ud på langrendsporet, selv som pensionist, så måske er en bil eller en flytning tæt på et langrendspor stadig nødvendig.

Edit. Oprindeligt endte jeg med at købe en ny bil delvist, fordi jeg ikke seriøst stræbte efter økonomisk uafhængighed. Jeg har altid vidst, at det med en sparsommelig natur ville ske engang. Dengang, som ung mand, var der selvfølgelig en mulighed for, at en kvinde og børn ville komme ind i mit liv og ændre mine pengevaner. Til den anden var der en for mig atypisk bilfeber, og det gav ingen mening at bytte den, men måske føler jeg, at den bil, jeg har nu, er mere min egen og afspejler mig selv.

7 Synes om

Det er også min tanke, at når jeg bliver ældre og rigere, kommer der en favorit-sommerbil i garagen, og prisen bliver uundgåeligt 4-7 gange den nuværende brugtvogn :+1:

5 Synes om

Lige nu har jeg en ret dyr bil. Sidste år brugte jeg +25.000 € på biler, hvis man også tager værditab i betragtning. På den anden side er mine eneste udgifter i øjeblikket en ejerlejlighed og en bil, så jeg kan spare/investere i gennemsnit omkring 1.000 €/måned. Med en billig bil og et mere beskedent liv kunne den investerbare sum nemt være det dobbelte. Jeg har i forvejen en 50/50 indstilling til at leve og investere. Jeg forsøger at leve og realisere drømme, men samtidig investere. Mit mål er i hvert fald ikke endnu at opnå økonomisk uafhængighed. Jeg er stadig ung, jeg opbygger stille og roligt velstand og ser, hvordan situationen er om 20-30 år.

I mit mål er en bil (selv en ret dyr bil) ikke en hindring for at opbygge velstand. Jeg har endnu ingen børn, så jeg bliver sandsynligvis nødt til at gå lidt på kompromis med anden “livskvalitet” i fremtiden, når børnene kommer.

6 Synes om

Jeg har selv et ret passioneret forhold til biler, og derfor har jeg lidt for mange af dem. Sidste år skar jeg dog ned, da jeg simpelthen ikke nåede at køre dem. Familien har i øjeblikket to biler i aktiv brug: en nyere firehjulstrukket diesel-familiebil, som er pålidelig og sikker at køre i, og som hidtil har fungeret som trækker til trailer. Vi behøver egentlig ikke en anden bil, men jeg værdsætter friheden så meget, at jeg i 1,5 år havde en bil købt på auktion for 4300 € til vinterbrug. Den viste sig at være for lille, så jeg solgte den for 5300 €. I stedet købte jeg en stor, gammel diesel-SUV med 380.000 km på tælleren, hvor alene skatter og forsikringer løber op i 2000 € om året, hvis bilen er i brug hele året. Det lyder ikke fornuftigt, men rationalet er, at den diesel-familie-stationcar kan udskiftes med en billigere plug-in hybrid med lavere driftsomkostninger.

Som sommerens anden bil fungerer en åben bil med benzin-V8-motor, hvor hele familien kan være med. Der er mange penge bundet i den, men efter godt et års ejerskab er udbudspriserne i Tyskland for tilsvarende biler steget omkring 10 % i forhold til, da vi købte det sommerlegetøj. Til foråret ryger den nyindkøbte diesel-SUV så i garagen til sommerhvile.

Alt i alt tager og binder bilkøb og -ejerskab mange penge, men de giver mig så meget frihed og glæde, at jeg prioriterer dem højere end min egen rigdom. Og der er selvfølgelig også et lille håb om, at værdien af de hobbybiler langsomt vil stige. Med den ene bil lykkedes det mig at købe en kommende klassiker til bundpriser, restaurere den og køre 40.000 km/ca. 10 år, og da jeg solgte den i Schweiz, fik jeg så mange penge for den, at de 40.000 km praktisk talt kun kostede benzin. Jeg regnede dog ikke præcist ud, da jeg ikke synes, det giver mening at tælle penge, der går til hobbyer.

7 Synes om