Alokas haastattelee

148. Mungeroinen

Nyt ei ole haastatteluvuorossa Mungeria tai hänen henkiolentokaan, vaan Mungeroinen. :slight_smile:

Hän ei kirjoita kovin usein, mutta silloin kun kirjoittaa, sanoilla on painoa – niistä välittyy analyyttinen harkinta, viisaus ja laaja-alainen kiinnostus ympärillä oleviin asioihin.

Joillakin on tapana käydä siellä täällä kertomassa jämptisti “varmoja faktojaan” (usein politiikkaa), ja toisilla on tapana ehkä enemmän lukea, oppia sekä kuunnella ja ymmärtää avoimen kokonaisvaltaisesti maailmaa – Mungeroinen edustaa tätä jälkimmäistä “koulukuntaa”, ja sen kyllä huomaa.

Nämä aiemmin sanomani asiat näkyvät Mungeroisen laadukkaissa kirjoituksissa, joita on ilo lukea. Arvostan sitä, että jotkut ovat laajasti ja avarakatseisesti perehtyneet asioihin eri kanteilta sekä tuovat kirjoituksensa Foorumille muiden iloksi ja hyödyksi. :slight_smile:

1. Kerro viidelläkymmenellä sanalla, kuka olet.

Olen lähes kolmekymppinen ihminen Tampereelta (kotoisin Turun seudulta), kriittiset mitat 185/90. Päiväni kulutan arkisin pääasiassa toimistolla töiden parissa, ja vapaalla pienen perheen kanssa kotona tai kuntosalilla. Olen semisti nörtti ja tykkään kaikesta mieltä avartavasta. Mottojani ovat: ”Älä luota omiin ajatuksiisi liiaksi, ne saattavat olla väärässä” sekä ”Maailma ei ole reilu”.

2. Kerro kolme asiaa, mitä harvat sinusta tietävät.

1. Välit omaan lapsuuteni perheeseen ovat valitettavasti melko tulehtuneet.

2. Osaan taputtaa yhdellä kädellä.

3. Kulutan aika paljon kauhuelokuvia.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on sijoittamisen lisäksi?

Aiheita mitkä minua kiinnostavat näin ehkä hieman syvällisemmin on:

• Ihmisten käyttäytyminen ja ajatteleminen
  • Terveys
  • Oppiminen ja kehittyminen
  • Merkittävät henkilöt

Lähtökohtaisesti minua kiinnostaa ymmärtää maailmaa ja sen menoa aika kokonaisvaltaisesti. Rajaan sen kuitenkin pääasiassa osa-alueille, jotka ovat jollain tavalla relevantteja kehittymiseni kannalta. Jollain tavalla olen jäänyt koukkuun uusien asioiden oppimiseen, ja saan siitä paljon sisältöä elämääni. Kohdallani tämä tarkoittaa siis lukemista, äänikirjoja ja podcasteja.

Tämän lisäksi käyn myös melko säntillisesti kuntosalilla. Se tuo väistämättä mukanaan terveelliset elämäntavat ja ruoanlaiton.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Arkipäivisin useimmiten herään :blush: Se tapahtuu n. 6:30 aikoihin ja sen jälkeen aamutoimet ja koiran kanssa lenkille. Siitä sitten kävelen useimmiten kahdeksaksi toimistolle ja päivät hengailen ehkä 50% Teamsissa erinäisissä palavereissa ja loppu aika jakautuu jonkun suunnitelman tai aineiston kasaamiseen ja uusien asioiden tutkimiseen/kehittämiseen. Agendalla on rakennusalaan liittyvät asiat. Keskellä päivää syön omat eväät.

Kotiin lähden noin 16 aikoihin ja siitä sitten heti kärkeen koiralenkille ja välipaloja touhuamaan. Tämän jälkeen katsotaan rouvan kanssa ehkä yksi jakso jotain meneillään olevaa sarjaa, jonka jälkeen sitten yleistä kodinhoitoa tai kuntosalia tai lukemista.

Erinäisten vaiheiden jälkeen olen valmis nukkumaan n. 23 aikaan.

5. Millainen olet sijoittajana?

Nykyään olen lähes 100 % indeksi sijoittaja. Pyrin säästämään tuloistani mahdollisimman paljon, ja pidän huolen, että vähintään 500e pystyisin joka kuukausi ostamaan laajaa maailmaindeksiä. Tästä ylijäävät hilut sitten pilkon puoliksi korkotilille/asuntolainan ylimääräisiin lyhennyksiin. Olen tällä hetkellä sijoituksissani hieman konservatiivisempi mitä luonnostani haluaisin, sillä meille on tulossa suuria taloudellisia mullistuksia perheen/omakotitalon muodossa lähiaikoina.

6. Millainen sijoitushistoriasi on?

Matka tähän indeksi sijoittamiseen on ollut yllättävän suoraviivainen. Tässä lyhyesti askeleeni tähän:

• Mikä on pörssi?

• Kone on hyvä yritys, ostan sitä paljon

• Suomen pörssi on paska paikka, maailmalla on kunnon meno

• Opiskelen, että minkälaisia yrityksiä kannattaa omistaa

• Ostan tällaisia yrityksiä

• Homma ei raketoi

• Ammattilaiset sanovat, että indeksisijoittaminen on parasta

• Löydän mielestäni parhaan indeksin, ja sijoitan siihen.

Aina välillä osakepoiminta alkaa kuitenkin taas houkuttelemaan, mutta lykkään sitä sinne sitten myöhemmin-osastolle. Tiedän myös, että osakepoiminta on palkitsevaa monellakin tasolla, mutta ainahan sitä sanotaan, ”ei rahan takia, vaan rakkaudesta lajiin”. Vielä en ole tarpeeksi rakastunut siis.

7. Kuinka Munger olet asteikolla 1–5? Perustele ”numerosi”.

Näin lonkalta sanoisin, että 3.

Tämä siis sillä tavalla ajateltuna, että jos olisin omaksunut kaikki Mungerin ajatukset ja opit, joita pidän tärkeinä, niin olisin 5. Näitä oppeja on the Swedish Inverstor hyvin kasannut esimerkiksi tähän videosarjaan:
https://youtube.com/playlist?list=PLI84Sf0aDgazRojpYTLTXFE6Iaf5bkYr_&si=q3KiBJO8AarmEDEt

Arvostan Mungeria ja Buffettia yhtäläisesti. Jollain tavalla vain olen omaksunut Mungerista sellaisen henkisen ”mentorin” itselleni. Ehkä hänen kokemansa vaikeudet antavat jollain tavalla sellaista monipuolisuutta tai viisautta(?) enemmän, joka vetää puoleensa. Ja luonteeltaan myös kohtaamme enemmän, sillä pyrin olemaan vähäsanainen, mutta sanomaan jotain järkevää kun avaan suuni.

8. Millainen salkku sinulla on? Jos joku osakkeesi tuplaa tänä vuonna, niin mikä se olisi, ja miksi?

Salkkuni on valitettavan tylsä. Ainoa siellä makaava suora osakelappu on Berkshire Hathaway (B-sarja, jos joku pohdiskelee).

Jos hiukan villiksi heittäytyy, niin se voisi tuplata ehkä niin, että Bershire päätettäisiin pilkkoa useaan eri osaan (vakuutusyhtiöt erikseen, rautatiet erikseen, sijoitusportfolio erikseen tai jotain sellaista). Tästä sitten markkinat huomaisivat, että nyt on ketterää menoa.

9. Mitkä kaksi osaketta myit viimeksi? Kerro myös, miksi myit.

Viimeisin osakemyyntini on ollut yhdysvaltalainen ilmastointialan yritys Hudson Technologies. Yrityksellä oli vuoden ajan erittäin hyvät myötätuulet (mm. ilmastonlämpeneminen ja yrityksen toiminta tervehtyi muutenkin) ja he maksoivat yllättäen suurehkon velkalastinsa kokonaan pois. Olin menestyksen mukana, kunnes tuli seuraava kvartaaliraportti, jossa mainittiin, että jatkossa tuloksesta pyritään jakamaan osinkoa ulos. Tämä näkyi myös markkinoilla, ja myin heti. Tämä oli onnistunut myynti, sillä se on lasketellut siitä edelleen melko paljon.

Tätä edeltävä osakemyyntini oli Perion Networks. Tämän myyntiin on selityksenä sellainen erikoinen raportti, joka tuli jostain Googlen syövereistä minulle vastaan. Tein siis rutiini tutkimusta yrityksestä ja vastaan tuli melko kattava usean sivun .pdf raportti, jossa suurella kynällä korostettiin kaikkea epäilyttävää, joita laatijat olivat huomanneet Perionin omistusrakenteesta ja kirjanpidosta. Tulkitsin sen niin, että nyt on kakka tuulettimessa, ja kirjauduin heti Nordnettiin myymään koko position pois. Pienen panikoinnin jälkeen olin saanut rahat takaisin pienellä voitolla, ja rauhassa aloin tutkimaan tuon raportin syntyperiä. Muistaakseni Seeking Alphassa oli huomattu sama raportti, ja siellä viisaammat ihmiset tiesivät sen laatijasta enemmän. He olivat ilmeisesti agressiivisia shorttaajia, joilla oli historiaa tällaiseen lobbaukseen. Tämä tapahtui siis ennen Israel-Palestiina-Gaza sotaa (Perionin pääkonttori sijaitsee siis Israelissa), joten pääsin vielä hyvän sään aikaan (vähän vahingossa) pois tämän kyydistä.

10. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi normaalisti askel askeleelta?

Vaikka tällä hetkellä olenkin indeksaaja, niin tässä kuitenkin oma prosessini.

Aloitan prosessin aina kvanttaamalla, eli lataan investing .com sivustolta (tiettyjen kriteerien, kuten maat ja markkina-arvon osalta sopivista) yrityksistä avainluvut exceliin ja alan jauhamaan. Olen käyttänyt tunnuslukuina pientä revisiota Joel Greenblatt:in taikakaavasta. Siitä löytyy jonkin verran myös ihan tutkimusta ja on nimeltään ERP5. Tämän ovat luoneet pikaisen Googletuksen perusteella Philip Vanstraceele ja Luc Allaeyes. Tähän ERP5 strategiaan siis kuuluu:

• P/B
  • ROI
  • ROI 5 vuoden keskiarvo
  • Earnings Yield

Nämä sitten excelissä pienen runttaamisen jälkeen pisteytetään ja pienimmät pisteet saanut osake voittaa. Heitän myös jotain arvauksia DCF-exceliin mutta sille en anna suurta painoarvoa. Tämän avulla sitten alan kahlaamaan osakkeita ylhäältä alas laadullista tutkimusta tehden. Laadullisen puolen perustan aikapaljon Sifterin periaatteisiin:

Nämä toimivat hyvin oman logiikan kanssa, ja sitten näiden pohjalta pyrin tekemään päätöksen.

11. Miten sinä seuraat makrotaloutta, ja miten hyödynnät makrotaloudesta tulevaa dataa ja tietoa omassa sijoitustoiminnassasi?

Makroa seuraan aika vaihtelevasti. Mistä milloinkin löytyy parasta ja mielenkiintoisinta tavaraa. Muutamat pysyvät lähteet on:

• Inderes
  • ECB:n sivut
  • Goldman Sachs
  • Investing .com
  • Bank of Finland
  • Allianz
  • Etla
  • OECD-raportit
  • Kotimaiset pankit ja
  • Talousennusteet .fi

Näitä lueskelen sattumanvaraisesti viikoittain. Joskus tiuhempaan, joskus harvempaan.

Sijoitustoiminnassani pääasiassa pyrin hahmottelemaan makrotalouden kautta vain suuria suuntaviivoja. Tyylillä että ollaanko härkä vai karhu ja miten pitkään, jos ollaan. Mitkä sektorit nousevat ja mitkä laskevat. Nämä lähinnä ovat omaksi mielenkiinnoksi, ja osin myös töihin liittyvää, mutta ei juurikaan vaikuta sijoittamiseeni, sillä pysyn toistaiseksi maailmaindeksissä. Kun jonkun mielipiteen pystyn makrojen perusteella muodostamaan, niin sen pohjalta sitten mahdollisesti säädän aggressiivisuus-ruuvia = paljonko käteistä tilillä vs. osakkeissa. Optimitilanteessa ehkä muutaman kuukauden välein tarkastelen tilannetta, mutta harvoin silti tulee tehtyä muutoksia konkreettisella tasolla.

12. Mitkä on kolme parasta puoltasi sijoittajana? Mikä on suurin kehittämisen kohteesi sijoittajana, ja jos saisit kenet vaan opettamaan sinulle tätä asiaa, kuka se olisi ja miksi?

Parhaat puoleni saattaisivat olla:

• Rauhallisuus
  • Analyyttisyys ja
  • Rehellisyys.

Suurin kehittämisen kohteeni löytyy ehdottomasti tulkinnasta. Välillä kompastelen oikein kunnolla sen kanssa, että mikä on esimerkiksi tuloslaskelmassa, taseessa tai katsauksessa oikeasti oleellista ja mikä on melua. Varsinkin hyvin kirjoitettua analyytikon raporttia lukiessa tulee sellainen olo, että jokainen lause ja pointti on relevantti. Miten sitten näistä osaisi oikeasti suodattaa ne merkityksettömät aiheet pois?

Jos saisin valita kenet tahansa opettamaan minua tässä, niin valitsisin Björn Wahlroosin. Voisin asian jos toisenkin häneltä oppia.

13. Kuinka tärkeät pidät sijoittamisessa, että tuntee pörssi- ja taloushistoriaa?

On sillä jonkin verran merkitystä. Uskon vakaasti siihen, että historia ei toista itseään, mutta tulevaisuus rimmaa sen kanssa. Psykologisessa mielessä ehkä pörssi- ja taloushistoriaa on syytä tutkia enemmänkin. Sieltä saa aina hyvää vertailupohjaa nykyhetkeen, ja aina voi opiskella, että mitä suuret mielet siihen aikaan tekivät. Antaa perspektiiviä asioihin, kun zoomaa ulos nykyhetkestä.

14. Mitkä kolme yleistä sijoituspsykologiaan liittyvää virhettä sinulle tulee ensimmäisenä mieleen, ja miten sinä lähtisit ratkaisemaan niitä, jotta sinä tai joku sijoittaja ei niitä toistaisi enää uudelleen?

Arkielämästä ehkä eniten nousee pintaan FOMO. Se tuntuu olevan todella voimakas, eikä kukaan sille täysin immuuni taida olla. Ympärillä olevista ihmisistä helposti huomaa, että joku FOMO:ttaa, mutta itsensä kohdalla se usein jää huomaamatta. Mieli on kova keksimään järkiperusteita jollekin, mikä todellisuudessa on vain FOMO:n aiheuttamaa painetta. Paras miete tähän tulee Mungerilta: ”Somebody else is traiding turds, and you decide, I can´t be left out”. Tehokkain tapa tämän ehkäisyyn luultavasti on itsetuntemuksen lisääminen (varmaan pätee kaikkiin näihin). Perustelenko tätä järjellä, vai yritänkö järkeillä haluani? Siinä ehkä avainkysymys.

Toinen on uponneiden kustannusten harha. Tätä näkee varsinkin työelämässä ihan hirveästi. On psykologisesti kivuliasta tajuta, että jostain on tullut maksettua liikaa, mutta katse tulisi aina pitää tulevaisuudessa. Kustannukset ovat jo tapahtuneet, miksi niiden pitäisi antaa vaikuttaa tulevaisuuden päätöksiin?

Kolmantena tähän ehkä nostaisin itsensä poikkeuksena ajattelemisen. Tarkoitan tällä siis jälleen kerran Mungerin esimerkkiä: ”diversification is for the know-nothing investor”. Tässä oli kyseessä hajautus, mutta ajatus pätee laajemminkin. Kuinka moni pystyy olemaan riittävän rehellinen itselleen, että tällaisen nasevan lausahduksen jälkeen sanoo, että kyllä – minä kuulun tuohon ryhmään, kenen kuuluisi hajauttaa. Tälle lääkkeenä näen brutaalin rehellisyyden. Oletko poikkeusyksilö, vai oletko sittenkin ns. suurta massaa?

Kukaanhan ei pysty harhoille muuttumaan immuuneiksi. Eikös Buffetkin ole sanonut, että aina kun hänen tekee mieli ostaa lentokoneyhtiöitä, hänen pitää soittaa tukihenkilölle ja kertoa, että olen aeroholic. Mielestäni hyvä ohjenuora näihin on se, että aktiivisesti vain pyrit pääsemään tilanteeseen, jossa omaat vähemmän mielipiteitä, tai ainakin vähemmän voimakkaasti. Tämä pitää mielen avoimempana ja ehkäisee Dunning-Kruger vaikutusta.

(en pidä seinälläni Mungerin julistetta, enkä ole tatuoinut häntä ihooni, vaikka tekstistäni ehkä sellaisen mielikuvan voikin saada)

15. Mikä on mieleenpainuvin sijoittamiseen liittyvä muistosi? Minkä sijoittamisen liittyvän muiston haluaisit unohtaa?

Mieleenpainuvin muisto sijoittamisesta on tullut isältäni. Hän oli aikanaan sijoittanut johonkin pankin omaan rahastoon hieman rahaa, enemmän kuin vain hiluja, mutta ei oikeasti suuria summia. Lähes heti hän kuitenkin huomasi, että sijoitusten arvo on laskenut. Tästä suivaantuneena hän sitten käveli fyysisesti pankkiin, ja vaati saada rahojaan takaisin. Hänelle oli neuvottu, että ei nyt kannata ihan heti nostaa, jos ei ihan pakko ole. Hammasta purren hän oli sitten vielä lähtenyt sieltä kotiin ilman rahoja, mutta samalla sekunnilla vannoi, että kun niiden arvo joskus nousee ostohintaan, niin nostan kaikki pois. Ja näin tapahtui.

Unohtamisen arvoinen muisto voisi olla Super Micro Computerin ostamatta jättö päätökseni. Olin ihan 50-50 sijoittamassa siihen, mutta vaikutti liian kalliilta. Tämä olisi ollut kevyt 1000% plussalla, mutta ei auta. Kirvelee edelleen, vaikka olenkin sinut asian kanssa :smiley:

16. Mitkä ovat kolme parasta lukemaasi sijoitus- tai/ja talouskirjaa, mitä olet lukenut? Perustele valintasi.

Ehdoton lempikirja sijoittamisesta on Peter Lynchin One Up On Wall Street. Ihan 10/10 tavaraa, jos et ole vielä lukenut, niin sinulla on herkkua odottelemassa. Loistavaa huumoria ja viisasta ajattelua. Puhuu hyvin yksinkertaisesti, ja siitä tuleekin olo, että on tyhmä kuin saapas jos ei onnistu tässä hommassa.

Toisena mainitsen Esa Juntusen Viisas Sijoittaja sekä Vaurastu Viisaasti. Lasketaan nämä tällä kertaa yhdeksi. Oikeasti hyvin laadukasta tavaraa ajattomassa muodossa. Paljon syvällistä pohdiskelua ja ajattelemisen aihetta kokeneemmallekin sijoittajalle tai talousosaajalle. Ei mene hukkaan näiden lukemiseen käytetty aika.

Nostetaan nyt vielä kolmanneksi tähän Juha Suoniemen Talouden harhaluulot. Tiivis paketti monista politiikan ja taloustieteen kädenväännöistä. Ei tarjoa kokeneille hirveästi uutta asiaa, mutta loogisesti ja kokonaisvaltaisesti perusteltu paljon eri aiheita taloustieteen periaatteista. Suosittelen ainakin kaikille, jotka eivät virallista koulutusta ole taloustieteistä saaneet.

(@Omavaraisuushaaste, pingasin sut jotta huomaat. :slight_smile: t. Alokas)

17. Miten arvioisit sijoituskohteen laatua silloin, kun se toimii alalla, joka on teknologisesti todella nopeasti muuttuva (esim. AI), mutta yhtiön johto on poikkeuksellisen pätevä ja omistajaystävällinen?

Poikkeuksellisen nopeasti muuttuva ala on aina vaativaa. On johdossa sitten huippuja tai vähemmän huippuja, liittyy näihin aina suuria riskejä. Hypekuplassa huonokin johto voi näyttää hyvältä, joten johdon onnistumisen näkee vasta peräpeilistä. Näissä tykkään ajatella Peter Lynchin tavoin. En muista sana tarkkaan, mutta putoavista puukoista puhui jotenkin tähän tyyliin: ”nappaa kiinni kun se on vasta 100 varmasti pysähtynyt ja törröttää lattialla”. Tämä pätee toiseen suuntaan näihin mullistaviin aloihin – osta vasta, kun tiedät mitä ostat. Tai Buffetin esimerkki, että laskuvesi vasta näyttää kuka ui ilman uimahousuja. On siis syytä tiedostaa riskit. Niitä on paljon ja jos ne eivät realisoidu, niin menestys voi olla huimaa. Mikäli kaikki ei mene aivan putkeen, niin käkättimeen voi tulla. Itse suosin aloja, joilla on vähemmän riskiä. Adrenaliinia voi hakea muualta kuin pörssistä :blush: Olen indeksisijoittaja, joten ottakaa kaikki ajatukseni varauksella.

18. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?

Minulla ei ole mitään tiukkoja numeerisia tavoitteita sijoittamiselle. Pyrin vain säännöllisesti syöttämään lisää rahaa indeksiin, ja koitan viimeiseen saakka välttää niihin koskemista. Mikäli kaikki menee kuten suunnittelen, niin niihin ei tarvitse koskea ja vanhoilla päivillä voin itse päättää hieman vapaammin, että kuinka pitkään olen aktiivinen työelämässä ja miten haluan tukea lähimmäisiäni tai mitä tahansa. Olen usein miettinyt, että tavoitteen asettaminen voisi tehostaa prosessia, mutta elämä ei mene aina kuten suunnitelmissa, niin on hyvin todennäköistä, etten sitä saavuttaisi. Teen joka kuukausi ja vuosi parhaani ja se saa riittää. Olen armollinen itselleni.

19. Miten Alokas oppisi hyödyntämään makrotaloudesta saatavaa dataa omassa sijoitustoiminnassaan? Tuntuu siltä, että tällä hetkellä se ei hyödynnä sitä mitenkään.

Sanoisin, että ensimmäinen askel on keskeisten termien todellinen ymmärrys. Näitä mielestäni on ainakin:

• BKT
  • Inflaatio
  • Korkotasot/rahapolitiikka
  • Teollisuuden suhdanneindeksit

Näiden ymmärryksen jälkeen lähtisin haarukoimaan ylhäältä alas-lähestymistavalla yrityksiä. Tämän askellus olisi:

1. Makrotaso – arvioi, missä vaiheessa suhdanne sykliä talous (globaali ja kotimainen) on.
  2. Sektorit – edellisen analyysin pohjalta suotuisien sektorien valinta ( esim. defensiiviset vs. sykliset)
  3. Yritystaso – tämän jälkeen aloitat kiinnostavan sektorien yksittäisten yritysten analysoimisen systemaattisesti :blush:

Tämän ydintarkoituksena on löytää kasvava sektori, jossa yrityksellä on helpommin tilaa kasvaa.

20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja sen Foorumia?

Inderesiä haluan kiittää sen olemassaolosta. Inderes on onnistunut täyttämään aukon Suomen talouskentästä, ja on täyttänyt sen vieläpä hyvin. Käytännössä ilmaista ja laadukasta tietoa on tarjolla vaikka kuinka ja paljon. Aineistoa tarjotaan myös monessa muodossa, kiitos näistä kaikista.

Foorumilaisia haluan kiittää ihmisinä. Se koostuu yksilöistä, jotka kaikki tuovat oman lisänsä keskusteluun. Parasta on uudenlaisen ajattelun herättäminen ja vallitsevien normien hajottaminen. Foorumi on itselle käytännössä ainoa sosiaalinen media, mitä kulutan. Onneksi se on pysynyt kunnioittavana ja pääasiassa asiapitoisena paikkana, jossa voi melko vapaasti kertoa omia ajatuksia tai huolia ja murheita. Kiusaamista ei ole myöskään näkynyt ja se on iso juttu, kiitos siitä :blush:

Kiitos Mungeroinen erinomaisista vastauksista!

Hyväkäytöksinen foorumilainen, joka jakaa hyvällä mielellä antoisia sisältörikkaita kirjoituksiaan - mahtavaa. Hän saisi, vaikka useamminkin kirjoitella. Olen huomannut, että “mungeroisen tapaisia” on enemmänkin, eli tällaisia rauhallisia laadukkaan sijoitussisällön kirjoittelijoita, jotka kirjoittelevat silloin tällöin. Mahtavaa, kun kirjoittavat Foorumille ja ehkä hyviä tapoja kannustaa jatkamaan ja kirjoittamaan useammin on mm. tykkäämällä niistä laadukkaista viesteistä joissa kirjoittaja on nähnyt paljon vaivaa - silloin kirjoittaja tietää, että ehkä kannattaa jatkaa tällaisten juttujen kirjoitteluja. :slight_smile:

Foorumilla on hyvä meininki ja hyvää porukkaa. Hyvin hankalia tapauksia ei ole ja tulee muistaa, että joskus jos on “asiatonta ragea”, niin sellainen kuuluu 100xmääräänsä enemmän tukitykkääjineen (tietynlaista intohimoista aktiivisuutta) - ja edustaa aina maksimissaan promillea paria koko porukasta (perusnettijuttuja). Foorumin selvästi suurimpana porukkana on hiljainen enemmistö, jotka käyvät lukemassa - sitä ei sovi unohtaa… tämä enemmistö on rauhallista ja fiksua porukkaa, jotka ovat todella tärkeitä esimerkiksi siksikin, koska ilman tätä lukijakuntaa Foorumiakaan ei pyöritettäisi. :slight_smile:

Kiitoksia ja mukavaa viikonloppua!

56 tykkäystä