Aiforia - Lääketieteen kuva-analyysiohjelmistoja

Tähän vahvistuksena: nyt keväälle tähdätään laajan raportin päivitystä :+1:

26 tykkäystä

Olihan tuo liikevaihdon kehitys selkeä pettymys, vaikka kauppaa on tullut tasaisesti pitkin vuotta.

Haastattelussa Jukka mainitsi, että osalla asiakkaista ei ole vielä skannereita hankittu lainkaan tai niitä on käytössä vain muutamia. Hän sanoi myös, ettei 23.7. tehtyä Castilla y Leónin kauppaa ole vielä tuloutettu ollenkaan. Voisiko tästä johtua, ettei nämä kaupat vielä käänny liikevaihdoksi?

Kuinkahan paljon vanhemmilla asiakkailla on vielä ylösajoa käynnissä?

4 tykkäystä

Kattaako tuo Aiforian tilauskanta sovittujen sopimusten koko elinkaaren? Eikö useampi noista solmituista sopimuksista ole ollut monivuotisia? Näin ajateltuna ei tuo tilauskantakaan mitenkään tajunnan räjäyttävä ole.

2 tykkäystä

Näiden Suomi lääketieteen kasvuyhtiöiden tj toivoisi käyttävän puheissaan enempi sordiinoa. Kasvuvisio eurot täytynee Aiforiankin kohdalla kertoa x 0.2, niin ollaan totuuden äärellä. Edelleen toivon, ettei sivulta ajeta nopeammalla kasvulla ohi, luottaen oletettuun sovelluksien ylivertaisuuteen.

3 tykkäystä

Toimitusjohtaja kävi ostoksilla: Volyymi: 8 578 Keskihinta: 3.56019 EUR :tada: :rocket:

24 tykkäystä

Antti ja Frans ovat tehneet yhtiöraportin Aiforiasta. :slight_smile:

Aiforia on jatkanut vakuuttavaa markkina-asemansa rakentamista kliinisen patologian kuvantunnistuksessa. Useiden asiakasvoittojen lisäksi yhtiön tuoteportfolion laajentamisen tiellä ollut regulaatiopullonkaula on nyt auennut, mikä mahdollistaa nykyasiakkaiden laajennukset ja suuremmat kauppakoot tulevissa kilpailutuksissa. Vaikka laskimmekin ennusteita nykyisten asiakkuuksien odotuksia hitaampien ylösajojen johdosta, arvioimme yhtiön siirtyvän nyt kiihtyvän liikevaihdon kasvun vaiheeseen ja osakkeen tuotto/riski-suhteen olevan tämän tuella houkuttelevalla tasolla. Laskemme tavoitehintamme 4,4 euroon (aik. 4,6 €/osake) ja toistamme lisää-suosituksen.

22 tykkäystä

Ilmeisesti hetelmät kypsyy, koska TJ tehnyt pienet lisäostot:

11 tykkäystä

Kaikkea hyvää vaan omistajille. Tuottopotentiaali on varmasti kova, mutta muistakaahan myös riskit :crossed_fingers:

image

Jännä tuo riskimatriisi, että Aiforia on keskellä arvostusriskiä. Itse olisin veikannut äärimmäisen riskistä sijoitusta.


2025 tulos on reippaasti tappiota, 2026 tulos on reippaasti tappiota, 2027 tulos on tappiolla, 2028 tulos ei ole vielä edes lähellä nollaa…

Skenaarioanalyysissä negatiivinen skenaario on voimakas kasvu ja selvästi pörssin keskimääräistä yhtiötä parempi kannattavuus :man_shrugging:

Osakeanneilla saa rahaa kassaan tappioiden paikkaamiseen. Homma toimii ihan kivasti jos markkina-arvo on kohdillaan ja sijoittajilla innokkuutta laittaa lisää rahaa yhtiöön. Mielestäni ihan hyvä kysymys miettiä on, että entäs jos ei löydykään innokkaita rahoittajia ostamaan yhtiöstä vain 10 % siivua 15 miljoonalla eurolla jne…

17 tykkäystä

Heikko lyhyen aikavälin kassavirtaprofiili ja muutenkin varhainen liiketoiminnan kehitysvaihe korottaa liiketoimintariskiä, jonka jostain syystä jätit tuosta screenshotista pois (?). Se on tarkoituksella aivan tuon arvostusriskin vieressä, tarkoitus on että nämä mittarit yhdessä antavat yhtiön riskeistä kokonaiskuvan.

Tämä kuva yrittää siis viestiä että Aiforian liiketoiminnan riskit ovat korkealla, kun taas arvostuksen osalta riskit ovat liiketoimintariskiä napsun maltillisemmat mutta ei missään nimessä matalat. Arvostusriskejä nostaa yhtiön käyvän arvon epätarkka määrittäminen (täällä riskiparametri on meillä tapissa) ja toisaalta laskee pörssimme yleisesti kohtuulliset valuaatiot ja osakkeen hinnoittelu käyvän arvon haarukan alapuoliskoon.

image

Arvostusriskissä huomioidaan toki myös rahoituksen tarve, mutta kuten raportissakin on mainittu, en näe tätä Aiforian tähänastiset näytöt huomioiden erityisenä huolena - yhtiöhän ottaa tällä hetkellä varsin suvereenisti tuota kliinisen patologian markkinaa haltuun Euroopassa (USA:n markkina ei isossa kuvassa juuri etene).

Negatiivinen skenaario on karkeasti toteutettavissa voittamatta uusia asiakkaita, toki vaatii että asiakkuuksissa pysytään ja ne laajentuvat. En lähtisi hakemaan lähes puhdaskatteisen (70-90 %) ohjelmistoliiketoiminnan kannattavuudelle vertailukohtaa teollisuuspainotteisen pörssin keskiarvoista.

Tästä toki ollaan samaa mieltä! Jos tuota käyvän arvon haarukkaa (1,1-8,0 e/osake) katsoo niin on selvää että lopputulemien kirjo on edelleen leveä.

Varhaisen vaiheen yhtiöihin verraten Aiforialla on liiketoiminnassa kuitenkin jo enemmän konkretiaa: voitettuna on ~10-15 merkittävää kliinisen segmentin asiakasta sektorilla, jossa kaupat ja toimittajat vaihtuvat hitaasti. Eli kaupallistamisriskejä ollaan jo päästy laskemaan aika tuntuvasti verrattuna tilanteeseen, jossa olisi vasta teknologia ja yritettäisiin löytää reittiä kaupallisiin sopimuksiin.

55 tykkäystä

Redeyellä tänään AI-teemalla sijoituspresentaatioita koko päivän.

https://www.redeye.se/events/1068007/artificial-intelligence-ai-event-2025

11.15 Aiforia Technologies – Kaisa Helminen, COO

Ruotsin aikaa 11.15 on Suomen aikaa 12.15. Em. perään paneelikeskustelu.

Tallennukset näistä tulee yleensä heti tai sitten myöhemmin katsottaviksi, mutta suorana voi katsoa.

18 tykkäystä
31 tykkäystä

Ja sama Suomeksi:

32 tykkäystä

Analyytikon kommentit aamun tiedotteeseen.

Summary - hyvä juttu, ja näitä pitää ja odotetaan jatkossakin tulevaksi koska kasvufirma

22 tykkäystä
36 tykkäystä

Tästä heräsi vähän enemmänkin ajatuksia toimialan arvoketjun kehityksestä ja sen vaikutuksista Aiforiaan - tässä kommenttia :point_down:

35 tykkäystä

Lisää yhteistyökuvioita Aiforialle:

Aiforia Technologies, tekoälyavusteisen patologian diagnostiikan edelläkävijä, on aloittanut yhteistyön PathPresenterin kanssa. Kumppanuuden tavoitteena on laajentaa Aiforian tekoälyavusteisten kuva-analyysiratkaisujen saatavuutta hyödyntämällä PathPresenterin kattavaa patologian työnkulkujärjestelmää. Yhdistämällä digitaalisen patologian asiantuntemuksensa, yritykset pyrkivät tarjoamaan patologeille tehokkaampia ratkaisuja diagnostiikkaan ja sujuvampia järjestelmiä työnkulun hallintaan.

”Kumppanuus PathPresenterin kanssa on merkittävä askel Aiforian tekoälyratkaisujen saatavuuden laajentamisessa Yhdysvalloissa. PathPresenterin laajalti käytetty alusta yhdistää patologeja maailmanlaajuisesti ja tarjoaa heille tavan jakaa asiantuntemustaan ja mahdollisuuden käyttää alan parhaita työkaluja. Integroimalla teknologiamme, mahdollistamme patologien saumattoman pääsyn Aiforian tekoälyavusteisiin kuva-analyysiratkaisuihin. Tavoitteenamme on parantaa patologian diagnostisen työnkulun nopeutta ja tarkkuutta”, sanoo Aiforian toimitusjohtaja Jukka Tapaninen.

”PathPresenter on sitoutunut tarjoamaan patologian alalle kattavimmat ja edistyneimmät työkalut yhteistyöhön ja diagnostiikkaan. Yhdistämällä palveluumme Aiforian huippuluokan tekoälyavusteiset kuva-analyysiratkaisut, kuten tekoälymallit rinta-, keuhko- ja eturauhassyöpiin, parannamme käyttäjien kykyä olla yhteydessä kollegoihinsa ja hyödyntää tekoälymalleja nykyisessä työnkulussaan. Tavoitteemme on näin tukea patologeja heidän työssään ja parantaa potilaiden saamaa hoitoa”, sanoo Patrick Myles, PathPresenterin toimitusjohtaja.

32 tykkäystä

No nyt näitä alko satamaan ja kanavia on useampia. Pitäisi olla merkittävää hyötyä myyntiin ja mitä sanoo Antti_Luiro ?

5 tykkäystä

Tässä kommenttia! Aika samalta näyttää kumppanuuden logiikka kuin aamun uutisessa niin hirveästi uutta ei kommenttiin tullut.

Lähtökohtaisesti pitäisi auttaa, mutta julkaistusta kumppanuudesta sisään tulevaan kauppaan on vielä matkaa. Seuraillaan tuleeko perässä myöhemmin uutisvirtaa voitetuista asiakkaista :+1:

17 tykkäystä

Yhteistyösopimuksen jatko USCAP (United States and Canadian Academy of Pathology) kanssa.

Aiforia ja USCAP jatkavat yhteistyötä patologien verkko-oppimisen tukemiseksi

"Aiforia, patologian alan johtava tekoälyavusteisten kuva-analyysiratkaisujen toimittaja, ja USCAP (United States and Canadian Academy of Pathology), Pohjois-Amerikan suurin patologien ammattijärjestö, ovat ilmoittaneet jatkavansa menestyksekästä yhteistyötään uudella monivuotisella sopimuksella.

Hyviä tuloksia ja erinomaista palautetta patologien yhteisöltä globaalisti niittänyt kumppanuus jatkaa Aiforian alustan sisällyttämistä USCAP:n verkkokursseihin. Integraation tavoitteena on tukea patologien jatkuvaa oppimista sekä edistää patologian parhaiden käytäntöjen omaksumista ja tätä kautta parantaa potilaiden hoitoa ja hoitotuloksia ympäri maailman. Yhteistyö ilmentää sekä Aiforian että USCAP:n sitoutumista patologian koulutuksen edistämiseen ja alan huippuosaamisen vahvistamiseen maailmanlaajuisesti.

”Jatkamme yhteistyötä USCAP:n kanssa erittäin mielellämme. Integroimalla edistyksellisen alustamme USCAP:n koulutusohjelmiin, pyrimme parantamaan patologien oppimiskokemusta ja edistämään osaltamme patologian koulutusta maailmanlaajuisesti. Odotamme kumppanuuden edistävän innovaatioita ja nostavan patologian käytäntöjen standardeja”, sanoo Aiforian toimitusjohtaja Jukka Tapaninen.

”USCAP voi Aiforia-kumppanuuden avulla tarjota parempaa koulutussisältöä kurssiemme osallistujille ja verkkomateriaalien käyttäjille maailmanlaajuisesti. Digitaalisten näytelasien jakamiseen suunniteltu tila tukee USCAP:n missiota tarjota ensiluokkaista lääketieteellistä koulutusta”, sanoo USCAP:n toimitusjohtaja Patrick Flaherty."

31 tykkäystä

Jukka näyttää julkaisseen uudelleen tämän. Jenkeissähän ollaan vähän jäljessä rankan sääntelyn vuoksi. Tarkoittanee sitä, että LDT eli lab developed tests eivät kohtaa enää FDA:n sääntelyä, kuten ennen. Niilläkö Aiforia on mennyt jenkeissä tähän saakka? Ainakin patologiyhdistykselle mieleen. Mitä merkitystä Aiforialle näkee @Antti_Luiro ?

District court on liittovaltion alin oikeusaste ja olisiko FDA:lla haluja lähteä kyseenalaistamaan päätöstä hoviin tai korkeimpaan lopulta? Sitten tämä veisi aikaa. Mahdolliset helpotukset koskevat tietenkin myös kilpailijoita, mutta Aiforia on ollut hyvissä asemissa.

14 tykkäystä