VD Kimmo Herras översikt från förra veckans bolagsstämma! ![]()
Juha har skrivit förhandsanalysen inför att Administer rapporterar sina Q1-resultat på onsdag. ![]()
Bolagets lönsamhetsvändning som gjordes förra året syntes redan i jämförelseperiodens siffror, och vi förväntar oss nu en ganska stabil resultatutveckling för Q1. Enligt vår bedömning är omsättningstillväxten svår i början av året (särskilt organiskt), men marknadsläget har enligt vår uppfattning inte heller försämrats ytterligare. Mot slutet av året kan situationen förbättras om Finlands ekonomiska utveckling börjar piggna till. Administer lever dock särskilt av den finska ekonomins aktivitet. USA:s handelskrig har under de senaste månaderna kastat nya skuggor över denna utveckling, och vi söker därför en lägesrapport från Q1-rapporten om utsikterna för Administers olika affärsverksamheter.
Här är Juhas kommentarer om morgonens Q1-resultat. ![]()
Administers Q1-resultat, som publicerades i morse, överträffade tydligt våra förväntningar tack vare en bättre lönsamhet än förväntat. Omsättningen förblev som förväntat praktiskt taget stabil i en svår marknadssituation, men kostnadsstrukturen hade minskat tydligt och därmed växte resultatet tydligt jämfört med referensperioden. Prognosen för 2025 var oförändrad och utsikterna i allmänhet verkade stabila, men genom effektivisering av verksamheten verkar bolaget ha bättre förutsättningar än tidigare för en resultatförbättring i år även utan omsättningstillväxt. En mer detaljerad analys kräver tid, och vi vill ännu inte spekulera i möjliga prognosändringar. Q1-resultatet var dock en uppmuntrande signal, särskilt ur lönsamhetssynpunkt.
Juha intervjuade Administers VD Kimmo Herranen om Q1 och bland annat bolagets utsikter. ![]()
Här är en färsk bolagsrapport från Kinnunen om Administer direkt efter Q1. ![]()
Vi upprepar vår öka-rekommendation för Administer och justerar vår riktkurs till 2,8 euro (tidigare 2,5 €) efter ett starkare Q1-resultat än väntat. Lönsamheten under Q1 var betydligt bättre än vi förväntat, med en fortsatt positiv trend i kostnadsstrukturen, vilket även stödde våra resultatprognoser. Aktien är fortfarande förmånlig om bolaget kan fortsätta på resultatillväxtvägen. Framöver kräver dock betydande resultatförbättringar även omsättningstillväxt, och marknadsutvecklingen är förenad med betydande osäkerhet.
Citat från rapporten:
Sikten inför nästa år är nästan obefintlig
Sikten inför nästa år är tills vidare obefintlig, men under de senaste åren har Administer lyckats förbättra sin lönsamhet gradvis genom att effektivisera sin verksamhet. Uppgiften blir gradvis svårare efter att de ”enklare” besparingsåtgärderna har genomförts, men å andra sidan borde marknadsläget enligt all logik gradvis förbättras under de kommande åren och därmed stödja en fortsatt resultatillväxt. Även en liten ekonomisk tillväxt i Finland ökar den ekonomiska aktiviteten, vilket ytterligare borde återspeglas positivt i Administers marknadssituation.
Hallå Administer-tråden!
Vi gjorde så att jag tog över bevakningen av Administer från Juha. I fortsättningen kan ni alltså ställa frågor till undertecknad om sådant som ni funderar över.
Ett naturligt tillfälle för stafettpinnen att byta hand var i samband med uppdateringen av den omfattande rapporten, och här är en färsk rapport att läsa:
Jag behövde inte göra några större ändringar i Juhas tidigare syn på aktien, även om jag naturligtvis strävade efter att granska bolaget från grunden under denna process. Det är lätt att konstatera att aktien har betydande potential om resultatvändningen fortsätter under de kommande åren, men vid denna punkt ligger betoningen fortfarande i viss mån på ordet OM. Jag gillar att bolaget under de senaste åren tydligt har konstaterat behovet av att förenkla och effektivisera den komplexa strukturen, och att strategins fokus efter den förvärvsdrivna tillväxten har flyttats mot lönsamhet. De senaste tecknen har också varit lovande och lönsamhetsvändningen har gått i rätt riktning. I rapporten finns mycket mer information och motiveringar till synen! På måndag kommer det också en video om rapporten.
Vi snackade med Ate om bolaget med anledning av den nya omfattande rapporten: Administer: Tuloskäänne etenee - Inderes ![]()
Frans (Atte på semester) har skrivit om Administers stora köp. ![]()
Administer meddelade att de har undertecknat ett avsiktsavtal för ett företagsförvärv med Numera Palvelut Oy om förvärvet av Sarastias kommunala kunders verksamhet inom ekonomi-, löne- och programvarutjänster. Den överlåtna verksamhetens omsättning är cirka 35 MEUR, vilket är betydande i förhållande till Administers egen storlek (omsättning 2024: 75 MEUR). Enligt pressmeddelandet kommer den största delen av omsättningen från kommunernas ekonomi- och lönetjänster, som stöds av programvarutjänster. Omsättningen har dock haft en svag trend och har minskat tydligt de senaste åren. Lönsamheten för den förvärvade verksamheten har också varit svag och rörelseresultatet förväntas vara 1,1 MEUR i förlust i år. Cirka 350 anställda övergår i affären.
@Antti_Leinonen har skrivit en artikel om Administer. ![]()
Som jämförbara bolag och delvis konkurrenter till Administer kan Aallon och Talenom räknas. På grund av lönsamhetsutmaningarna ser Administer inte mycket mer attraktivt ut än de två jämförbara bolagen. EV/S-kvoten återspeglar dock en dold potential om lönsamhetsvändningen realiseras. Aallon och Talenom är förmodligen bättre och mer fokuserade företag, och de har mer resurser att göra företagsförvärv.
Om en investerare ser löneadministration som en attraktiv affärsverksamhet, finns det många alternativ listade enbart i USA: ADP, Paychex, Paycom och Paylocity. Att döma av de höga värderingsmultiplarna måste dessa vara så kallade kvalitetsbolag.
Atte har gjort en ny företagsrapport efter det senaste förvärvet. ![]()
Vi upprepar vår öka-rekommendation för Administer, men höjer riktkursen till 3,2 euro (tidigare 2,8 EUR). Vi ser en tydlig potential för värdeskapande i Sarastia-förvärvet, som gjordes till en mycket måttlig värdering, förutsatt att Administer lyckas höja Sarastias lönsamhet till åtminstone en rimlig nivå under de kommande åren. I detta skede finns det fortfarande osäkerhet kring Sarastias medelfristiga omsättningsnivå, då sannolika ändringar i upphandlingslagen förväntas leda till kundbortfall för vissa kommuner i ett inledande skede. De upphandlingar som öppnas i och med förändringen å andra sidan öppnar också många nya möjligheter för nykundsförvärv. Sammantaget ger Sarastia-affären extra krydda till Administers investeringsberättelse som bygger på en resultatvändning, och om den lyckas skulle aktien fortfarande ha betydande potential.
De sanerade just Kuntalaskennan så man skulle tro att de kan det här också.
Året kommer att gå förlorat men sedan är vi ett företag som omsätter 100 miljoner euro och plötsligt blir det intressant. Free float ligger förmodligen på 20% nivå så man kan desperat vänta på en squeeze :+)
Om upphandlingslagen träder i kraft som planerat kommer Sarastia sannolikt att uppleva kundbortfall, vilket orsakar mycket extra arbete. På samma sätt, om de vinner nya kunder, tar det från mottagandet av dessa till en effektiv process, särskilt inom löneadministrationen, flera år. Det är en mycket optimistisk bedömning att Sarastia skulle kunna bli lönsamt inom ett eller två år. Visst strävar inhouse-verksamheter vanligtvis efter nollresultat, så åtminstone mina analysförmågor räcker inte till för att bedöma den nuvarande verkliga resultatnivån.
Jag förutspår att priserna kommer att stiga till branschens normala nivå vid årsskiftet. Detta åtgärdar de värsta bristerna.
Kostnaderna hanteras inom ett år genom att omedelbart inleda samarbetsförhandlingar och få mål organisationen och processerna att rulla igång. Strul, smärta, och slutligen ett normalläge. Detta är min egen erfarenhet.
Obs. I offentliga upphandlingar får priser höjas endast på det sätt som anges i avtalen.
Här är Ates förhandskommentarer, eftersom Administer publicerar sina Q2-resultat på torsdag. ![]()
Ämnen:
00:00 Start
00:10 Q2-utveckling per affärsområde
00:45 Försämrad lönsamhet
01:37 Ökade effektiviseringsåtgärder
02:41 Sarastia-förvärvet
03:50 Sarastias omsättningsutveckling
04:48 Sarastias lönsamhet
05:51 Vägledning och framtidsutsikter
Atte har gjort en ny bolagsrapport om Administer direkt efter Q2.
Vi upprepar vår köprekommendation för Administer och riktkursen på 3,2 euro. Bolagets Q2-resultat var något under våra förväntningar, vilket delvis förklaras av engångsposter. Den svaga utvecklingen i den finska ekonomin håller tillväxtutsikterna på kort sikt dämpade, och för att säkerställa kontinuiteten i lönsamhetsförbättringarna har bolaget initierat ytterligare effektiviseringsåtgärder. Gällande Sarastia-förvärvet, som ska slutföras under hösten, har bolaget också en tydlig spelbok för att vända Sarastias lönsamhet mot tvåsiffriga nivåer. I detta skede är vi skeptiska till så höga mål, men redan med en hög ensiffrig marginal skulle en affär gjord till en mycket låg värdering skapa betydande aktieägarvärde. Det finns fortfarande betydande potential i Administers aktie, om bolaget lyckas fortsätta sin resultatvändning under de kommande åren, vilket Sarastia-affären ytterligare ger krydda åt.
Administer flyger för närvarande under investerarnas radar, eftersom aktien inte handlades alls igår på resultatrapportsdagen och situationen är densamma idag. Även orderdjupet är mycket tunt för handel.

Anledningen till detta är säkerligen bolagets hittills svaga börsresa, vilket säkert har orsakat många besvikelser, och nya investerare är kanske inte intresserade av ett bolag som tidigare har varit i en negativ spiral. Situationen är dock för närvarande bättre, enligt min åsikt, än vad den nuvarande börskurvan skulle antyda!
Bolaget inledde dock redan 2023 effektiviseringsåtgärder, vars effekt började synas förra året, och även i år är lönsamheten (EBITDA-guidning 7-10 %) redan på en måttlig nivå. Det finns dock fortfarande potential för en tydligt bättre utveckling, vilket också framgår av bolagets mål om en marginal på 15 %, vilket visserligen i detta skede låter högt med tanke på den historiska prestationen. Nya effektiviseringsåtgärder presenterades dock nu igen i samband med Q2-rapporten, och syftet med dessa är just att säkerställa att lönsamhetsvändningen fortsätter.
Enligt våra prognoser skulle marginalen förbättras till 12 % fram till 2027, vilket dock också kräver draghjälp från en ekonomisk återhämtning utöver effektiviseringsåtgärderna. Om detta skulle uppnås, skulle aktien mycket väl kunna mer än fördubblas från nuvarande nivåer, vilket också har skisserats i den färska rapporten.

Dessutom tillför det snart slutförda Sarastia-förvärvet en egen ny krydda till denna resultatvändningsberättelse. Bolaget nämnde igår under resultatpresentationen att de ser Sarastias lönsamhetspotential nära bolagets övriga löne- och ekonomiförvaltningstjänster, vilket skulle indikera tvåsiffriga marginaler. Tiden får utvisa hur väl Sarastia lyckas vändas, men en säkerhetsmarginal ges av att förvärvspriset var så lågt att affären med 5-10 % marginaler redan skulle vara mycket bra för Administer. Förutsatt att Sarastias nuvarande omsättning inte smälter bort alltför mycket i framtiden.
Ännu en stor företagsförvärvsnyhet från Administer sent på kvällen.
Här är kommentarerna angående den nya affären, eller borde jag säga arrangemanget som kompletterar den tidigare Sarastia-affären:
I och med dessa Sarastia-affärer förvärvar Administer cirka 58 MEUR i omsättning, vars lönsamhet (rörelseresultat före avskrivningar 2,2 %) för närvarande är låg. Värderingen av affären är mycket låg, cirka 0,2x EV/S-multipel. Om bolaget lyckas med sitt mål att lyfta Sarastias lönsamhet till tvåsiffrig nivå, skulle detta i praktiken innebära ett enormt resultatlyft i förhållande till Administers nuvarande storlek (2025e omsättning 75 MEUR och rörelseresultat före avskrivningar 6,3 MEUR). Potentialen för värdeskapande är alltså stor, men att stabilisera en verksamhet som varit i en nedåtgående trend är naturligtvis aldrig en lätt uppgift, även om bolaget verkar ha tydliga åtgärder för det.