Jag bläddrade igenom börsprospektet från december 2021 och mina egna anteckningar. I en videointervju var VD:ns kärnbudskap att den lönsamma tillväxten fortsätter och att vi visst kommer att uppnå en EBITDA-marginal på 24 %. Med dessa utgångspunkter deltog jag i emissionen då framtidsplanerna och lönsamhetsmålet lät bra.
Nu, år 2026, kan man konstatera att omsättningen främst växer endast genom förvärv, och när köp väl gjorts förekommer kundtapp och omsättningen riskerar att smälta undan varje kvartal. Misslyckade och/eller för dyrt genomförda företagsförvärv har gjorts (Adner m.fl.). Bokföringstjänsterna skulle vara en pengamaskin med 24 % EBITDA-marginal, men det har inte förverkligats. Dessutom har man köpt bemanningsverksamhet och annat där omsättningen har sjunkit. Visst är det ekonomiska läget i Finland en orsak, och startskottet för allt elände var grannlandets invasion av Ukraina i öst.
Nu får man i ett tillstånd av oro vänta och se om övertagandet av Sarastia lyckas, om omsättningen hålls stabil, om dess nästan nollresultat förbättras och vad framtiden bär med sig. Som ett jokerkort finns ännu AI, som under de kommande 5 åren antingen kan effektivisera företagets verksamhet avsevärt eller leda till att majoriteten av de anställda måste sägas upp och omsättningen dyker (om en bokföringstjänst för 1000 euro i framtiden kan fås för 100 euro per kund med hjälp av AI). Aktiekursen ligger nu kring -50 % från introduktionspriset. Analyserna har inte hjälpt mycket när den faktiska utvecklingen blev något helt annat än vad som var grundantagandet vid börsnoteringen. Så ser det åtminstone ut sett utifrån.
Bolaget har nu fått en tungviktare som styrelseordförande; ett hopp tänds om att man åtminstone försöker göra allt som står i ens makt för företagets bästa.