Jag har ansett Leisti vara en (ovanligt) förnuftig VD när det kommer till AI-frågor, och min åsikt har inte ändrats efter detta podcastavsnitt.
Siffrorna om de kostnadsfördelar som kan uppnås i branschen fick mig att se på branschens höga konkursnivåer i ett nytt ljus. Om föregångarna får de fördelar som presenteras i avsnittet, kan resultatet inte bli annat än att svagare konkurrenter tynar bort och att de smidigaste växer snabbt. Det finns garanterat utrymme på byggmarknaden för nya aktörer som inte bär på det förflutnas mentala bagage, och det kan vara en fördel om man inte har blivit skolad i “den gamla skolan” och låst sina attityder i ett mönster av att “så här har vi alltid gjort”.
Det bästa verktyget vore ett som inte har en AI-stämpel som ger möjlighet till “fullt stopp” (vägran att ta till sig ny teknik). Som konstaterades i avsnittet handlar det inte om ett binärt val mellan “100 procent AI” eller ingenting, utan siffran pendlar någonstans däremellan beroende på arbetsuppgift och problem. Utan tvekan påverkar även företagets processmognad vilken typ av hjälp AI kan bidra med. AI är inte ketchup som man utan vidare eftertanke kan spruta på i ett tjockt lager för att dölja dåligt utfört arbete. Garbage in, garbage out.